Beleggers kijken volgens San Lie, scheidend Head of Research Morningstar Benelux, te veel naar de prestaties van een beleggingsfonds in het verleden. Het is een valkuil. Net als het grote aantal fondsen. “Het is een beetje te veel van hetzelfde”, zegt hij in zijn afscheidsinterview met cash magazine.
“In absolute zin zijn er veel te veel fondsen, het gros daarvan heeft echt geen bestaansrecht. Maar ja, zolang beleggers er geld in blijven stoppen, is er voor de betrokken fondshuizen kennelijk weinig reden om ze te sluiten”, zegt Lie. Hij vertrekt deze zomer naar het Midden-Oosten. Zijn vrouw wordt ambassadeur in Qatar en dat betekent dat de familie in het Midden-Oosten gaat wonen.
Fondshuizen proberen volgens Lie te profiteren van de vraag naar een bepaald product. “In het verleden waren dat bijvoorbeeld commodity- of BRIC-fondsen. Nu komen veel fondshuizen met zogenaamde ‘absolute return’-fondsen”, stelt hij. “Tegelijkertijd zien we ook fondshuizen die zich blijven focussen op een beperkt aantal strategieën waarop ze zich hebben bewezen. Ze bouwen hooguit deze expertise verder uit naar aanpalende strategieën, iets waarmee ik kan leven.”
Fondsbeheerders wordt verweten dat zij hun eigen benchmark nauwelijks of niet kunnen verslaan. Lie denkt dat meerdere factoren daarmee te maken hebben. “Hoge kosten spelen zeker een belangrijke rol, vooral in een low yielding-omgeving. Je ziet in Nederland dat de afschaffing van de distributievergoedingen, waarbij de lopende kostenratio op bijvoorbeeld aandelenfondsen veelal gehalveerd zijn van bijna 2% tot onder de 1%, een positieve impact heeft op de rendementen. Verder zijn er nog te veel index-huggers in de markt die tegen relatief hoge kosten min of meer de benchmark die ze volgen repliceren.”
Volgens Lie is beleggen echt een moeilijk vak. “Ik denk dat het vak van fondsbeheerder echt een roeping is, voor mensen die naast kennis van zaken zowel de passie, het commitment alsook de discipline hebben om er volledig voor te gaan. Het is, in mijn ogen, geen 9-tot-5-baan. Je moet in deze competitieve omgeving echt de wil hebben er 100% voor je klanten te zijn.”
Lees het hele interview met San Lie in cash magazine nummer 3 of op Cashcow.nl