“Beleggers zien LVMH, dat meer dan 60 luxemerken onder zijn paraplu heeft, steeds meer als een bedrijf dat bestand is tegen een economische neergang,” aldus Rebecca Irwin, portfolio manager van het PGIM Jennison Global Equity Opportunities Fund, over LVMH naar aanleiding van de historisch hoge beurswaarde van het luxeconcern.
“Deze mening werd recent versterkt door de sterke bedrijfsresultaten. De marges van dominante merken blijven hoog door de aanhoudende vraag naar hun duurzame producten en de kracht van hun operationele en financiële modellen.
Schaalgrootte in de luxesector brengt aanzienlijke voordelen met zich mee, onder meer op het gebied van vastgoed, talent, marketingvoordelen en gedeelde ‘best practices’. Onderscheidende merken zijn goed beschermd, omdat concurrenten de diepe geschiedenis die in de aantrekkingskracht van veel luxeproducten besloten ligt, niet zomaar kunnen benaderen.
Onderscheidende merken controleren ook hun distributie. De meeste verkopen verlopen via hun eigen winkels, ook online. Hierdoor hebben de merken controle over de voorraad, de prijzen en de beleving, wat uiteindelijk de merkwaarde beschermt.
Top luxemerken profiteren van een sterk prijszettingsvermogen. Zelfs nu het consumentenvertrouwen is afgenomen, hebben aanzienlijke prijsverhogingen voor iconische luxeproducten geen noemenswaardig effect op de vraag gehad.”