De daling van de euro ten opzichte van de dollar met 20% is positief voor de kortetermijnwinstgroei van Europese bedrijven. Op de langere termijn verschilt de invloed echter sterk per sector, concludeert het Europese beleggingsteam van Comgest.
Europese bedrijven hebben te maken met stokkende winstgroei. De huidige zwakke euro is dan ook meer dan welkom voor de bedrijfswinsten. “Dit moet echter niet worden geïnterpreteerd als een stimulans voor de langetermijnconcurrentiekracht. Dit soort schommelingen op de valutamarkten zijn niet ongewoon. Wij denken dat de uitkomst op de lange termijn concurrentiekracht-neutraal is”, aldus Congest.
Comgest concludeert dat het valuta-effect verschilt per sector. “Zo lopen dienstverlenende en detailhandelsbedrijven, die de kosten dichtbij de consument genereren, weinig transactierisico. Hetzelfde geldt voor consumentenproducenten. Productie is veelal dichtbij de consumenten.”
Bij luxegoederen bestaat volgens Comgest wel een valutazorg. “Maar de meeste producenten van luxegoederen zijn flexibel met hun prijsstelling. De valutamarkt kan in 2015 een positief effect hebben op deze producenten.” Bij researchintensieve bedrijven tenslotte, zoals farma en software, bestaat wel een mismatch in valuta en daarmee een transactierisico.