Air France-KLM heeft het afgelopen jaar een verlies geleden van 7,1 miljard euro bij een daling van de omzet met 59% naar 11,1 miljard euro.
De coronacrisis heeft dus diepe sporen nagelaten. In het verlies van 7,1 miljard euro zit voor 1,5 miljard euro aan herstructureringen en afwaardering van de vloot verwerkt. In Q4 daalde het aantal passagiers met 76%. Door het zware verlies steeg de nettoschuld naar 11 miljard euro per eind van 2020. De groep beschikte over 9,8 miljard euro aan liquide middelen.
De Franse en Nederlandse overheid willen de steun aan Air France-KLM verhogen met respectievelijk 5 en 1 miljard euro, waardoor de totale steun uitkomt op 16 miljard euro. Dit zal volgens de Europese regels wel ten koste gaan van het aantal slots, de tijdsperiode waarbinnen een vliegtuig mag opstijgen of landen op een luchthaven. KLM is bevreesd dat dit de concurrentiepositie zal verzwakken.
Luchtvaartaandelen koop je voor de fun en om te profiteren van de hogere bèta. Speculatief ingestelde beleggers die waarde hechten aan de chart zouden het aandeel kunnen kopen en voor een lange tijd niet naar omkijken. Het aandeel staat charttechnisch aan de grond.