Apple onthulde maandag de iPhone 16 tijdens zijn productlanceringsevenement “It’s Glowtime”. De iPhone 16 is een stap naar kunstmatige intelligentie.
Chief Executive Tim Cook prees het nieuwe apparaat en zei dat dit nieuwste model “vanaf de grond” is ontworpen, aangedreven door de nieuwe AI-software van Apple, Apple Intelligence. Gebruikers kunnen de iPhone 16 vanaf 20 september in handen krijgen – net op tijd voor het vierde kwartaal om te laten zien hoe groot de vraag is naar dit nieuwe apparaat, beginnend bij 799 dollar.
Waar het nu om gaat, is hoe goed de iPhone 16 verkoopt aan de massa. De drie maanden tot december zijn over het algemeen sterke verkoopperioden voor de iPhone, omdat meer mensen bereid zijn om voor Kerstmis smartphones te kopen. Maar dat zou heel goed de eerste marketingpiek kunnen zijn, gevolgd door een uitgedoofde omzetgroei. De techgigant maakt zich niet al te veel zorgen om achter te blijven. De iPhone pronkt met een loyaal klantenbestand, dat ongeveer de helft van alle bedrijfsinkomsten genereert. Voor het meest recente kwartaal haalde de iPhone-verkoop 39,3 miljard dollar op.
Apple noteert bij 220 dollar 33 keer de winst. De opwaartse ruimte is beperkt.