Unilever heeft aan charme gewonnen door haar beautymerken af te splitsen.
De merken hebben een gemeenschappelijke omzet van 600 miljoen euro. Eerder werd de afsplitsing van de theedivisie al aangekondigd, goed voor een omzet van 2.000 miljoen. In totaal gaat het dus om de verkoop van ruim 5% van de omzet, wat doorgerekend neerkomt op een negatief effect op de winst per aandeel van naar schatting een dubbeltje. Dat is te overzien en van generlei betekenis bij een koers/winstverhouding van 19,1 op basis van winstramingen van analisten.
De onderneming heeft het de eerste drie maanden van dit jaar goed gedaan. De omzetdaling van 0,9% naar 12,3 miljard euro komt door koersverliezen van 8% van de omzet. Desalniettemin is de omzet hoger dan de 12,1 miljard euro waarop analisten hadden gerekend. De omzet werd gevoed door het economisch herstel in China en de verkoop van voedsel en ijs voor thuisgebruik.
De koers staat 2,9% hoger op 48,27 euro. Charttechnisch is dat terecht. De koers staat onderin de bandbreedte bij een lage RSI. Fundamenteel zou het terecht zijn dat de koers boven de 47,30 euro blijft. De koers kan via de weerstand van 51,50 stijgen naar boven de 56 euro.