Toegang tot data op basis van selfservice draagt bij aan een hogere omzet en klanttevredenheid. Vier op de vijf managers (83%) bij financiële instellingen denken dat een bedrijfsbrede beschikbaarheid van financiële data en klantdata de jaaromzet van hun onderneming met minstens 5% verhoogt. Dit blijkt uit wereldwijd onderzoek uitgevoerd door Qlik.
Toch biedt minder dan een op de vijf financiële instellingen al hun afdelingen en teams een consistente toegang tot informatie en data, stelt het concern, leider in visual analytics in een onderzoek dat het samen uitvoerde met en WSJ. Insights. De enquête werd gehouden onder ruim 300 managers bij financiële dienstverleners uit Noord-Amerika, Europa en Azië. De respondenten zijn evenredig verdeeld over de bancaire sector, de kapitaalmarkt en de verzekeringswereld.
Managers geven aan dat hun analytische bedrijfsfunctie “uiterst effectief” is als het gaat om het vastleggen van klantgegevens (86%) en het beveiligen van data (80%). Desondanks geeft bijna de helft van de respondenten (49%) aan dat zij geen inzicht hebben in wie precies welke informatie nodig heeft.
Uitdagingen
De respondenten ervaren ook een aantal uitdagingen als het gaat om het beschikbaar maken van data voor meerdere teams en afdelingen. Een van die interne uitdagingen is dat informatie verspreid is opgeslagen in ongelijksoortige systemen die vaak niet met elkaar compatibel zijn. 42% van de managers noemt dit als belangrijkste uitdaging. Andere obstakels zijn het verlies van bedrijfskritische informatie als gevolg van gebrekkige communicatie (43%) en dat data onvoldoende wordt gezien als een gemeenschappelijk bedrijfsmiddel (41%).
Uit het onderzoek komt naar voren dat banken achterlopen op andere financiële instellingen wat betreft inzicht in wie precies welke informatie nodig heeft. Respondenten uit de verzekeringsmarkt geven vaker aan dat hun organisatie data uit meerdere bronnen verzamelt en dat medewerkers daar toegang tot hebben (46% versus 38% van respondenten in andere sectoren). Desondanks zijn zij het minst geneigd om te zeggen dat hun organisatie alle afdelingen toegang geeft tot relevante informatie en data (14% versus 20%).
Perfect storm
Ook blijkt dat kleine bedrijven vaker last hebben van praktische problemen rond de interne communicatie, interoperabiliteit van systemen, complexiteit van informatie en een gebrek aan standaarden. Grotere bedrijven hebben het meest te maken met organisatorische vraagstukken, zoals problemen rond het eigendom van data, training van eindgebruikers en de verantwoordelijkheden van het senior management.
“Financiële instellingen bevinden zich wat analyse betreft in de perfect storm”, zegt Duncan Ash, Senior Director, Global Financial Services bij Qlik. “Zij hebben te maken met een grote complexiteit en hoeveelheid aan data, terwijl de business in rap tempo nieuwe vragen heeft die snel antwoord behoeven.” De bedrijven die in staat zijn om het snelst te reageren in een volatiele markt, zullen volgens Ash het meest profiteren van datagedreven beslissingen. Hiervoor zijn Business- en IT-teams nodig die in cohesie samenwerken.