De effectenbeurs in Tokio heeft dinsdag 29 september een flinke duikeling gemaakt. De grondstofbedrijven stonden onder druk door de zorgen over de Chinese economie en de zwakke grondstofprijzen. Het beursdrama moet echter ook al weer niet te dramatisch worden opgevat, aldus Hiroyuki Ito, portfoliomanager bij Fidelity Worldwide Investment.
Volgens Ito deden de problemen bij Volkswagen en een uiterst negatief analistenrapport over grondstoffenproducent en -handelshuis Glencore de beurs ook geen goed. Het vanuit Zwitserland opererende Glencore zit zwaar in de koper en de kolen.
“Hoewel alle economische indicatoren wijzen op een afremmende groei en de vooruitzichten onzeker zijn voor opkomende landen is de economische situatie in Japan relatief gezond”, aldus Ito.
Cool Japan
Hij ziet aantrekkelijke groeikansen in sectoren die op de binnenlandse vraag zijn gericht, zoals detailhandel, levensmiddelen, dienstverlening, media en transport over land. “De levensmiddelindustrie profiteert van hogere afzetprijzen en online winkels winnen aan marktaandeel.”
Ondanks de toenemende externe ruis behoudt Ito een goede balans door te investeren in unieke bedrijven in sport- en vrijetijdsartikelen, gericht op consumenten die uitermate gecharmeerd zijn van ‘Cool Japan’. Dit is een concept dat cultureel getinte uit Japan wereldwijd succesvol op de kaart moet zetten, vergelijkbaar met ‘Made in Germany’. Ito ziet dat ondernemingen die Cool Japan uitdragen in de genoemde segmenten met succes weten uit te breiden in het buitenland.
Angst slaat door
Eddy Schekman, onze correspondent in Azië, redacteur van The Asset en hoofdredacteur van beleggersplatform cash, zegt dat de angst voor een terugval van de Chinese economie versterkt doorslaat op de aandelenmarkten.
“In Japan is men aandelen aan het verkopen van bedrijven met een sterke exposure richting China. Europese aandelen kunnen niet achterblijven. De Nikkei kan als indicator worden beschouwd voor het risico van sommige aandelen.”
Unilever, AkzoNobel en Philips hebben allemaal exposure naar China. “Unilever en AkzoNobel zijn in feite overgewaardeerd versus de Nikkei, zodat zij een vergrote kans op een daling hebben”, besluit Schekman.