BNP Paribas Investment Partners (BNPP IP) breidt zijn aanbod van duurzame fondsen op basis van Socially Responsible Investment (SRI) verder uit met een innovatief concept onder de benaming ‘verantwoord dividend’. Met deze nieuwe strategie wordt ingespeeld op het snel aan terrein winnende thema aandelen met een hoog dividendrendement. Ondernemingen worden geselecteerd op basis van financiële en niet-financiële criteria.
BNPP IP is met een vermogen van ruim 3 miljard euro onder beheer een partij die ertoe doet in hoogrentende aandelen. Deze activaklasse noteert volgens de asset manager een gestage en duurzame groei die vooral te danken is aan het lagerenteklimaat.
Met een mix van financiële en niet-financiële analysecriteria naast filters voor milieu, maatschappij en corporate governance (de zogenoemde ESG-criteria) richt de fondsenkeuze in deze hoogrentende strategie voor Europese aandelen zich vooral op kansen die een hoog en duurzaam rendement opleveren.
Geselecteerde aandelen voldoen aan de volgende criteria:
[1] Beperkte positie in controversiële ESG-kwesties: naleving sectorbeleid voor controversiële activiteiten (controversiële wapens, palmolie, kernenergie enz.) en het Global Compact van de Verenigde Naties.
[2] Naleving van ESG-criteria door uitsluiting van ondernemingen die in iedere sector bij de onderste 10% behoren wat de score op ESG-praktijken betreft.
[3] Een dividendbeleid dat de investeringsmogelijkheden van bedrijven niet ondermijnt, door uitsluiting van ondernemingen die de dividenduitkering met vreemd vermogen of vanuit de reserves financieren.
[4] Een evenwichtige verdeling van de bedrijfswinsten door een geleidelijke integratie van factoren voor de toewijzing van inkomsten naar aandeelhouders, werknemers en reserves.
Het Parvest Sustainable Equity High Dividend Europe Fund, met een beheerd vermogen van bijna 800 miljoen euro, past deze nieuwe benadering al toe in zijn beleggingsstrategie. Dit beleggingsfonds richt zich op internationale beleggers met toegang tot de Parvest-fondsen en wordt in meer dan dertig landen verkocht.