De sharing business of deeleconomie beleeft momenteel een snelle opkomst. Volgens Solange Le Jeune, ESG-analist bij Schroders, hebben nieuwkomers als Airbnb en Uber al een significante impact op de groei- en winstverwachtingen van gevestigde sectoren en bedrijven.
Het delen van goederen en diensten neemt een enorme vlucht door de technologische ontwikkeling. In diverse sectoren zijn de gevolgen van ontwrichtende technologieën al zichtbaar, stelt Le Jeune. “Airbnb adverteert met meer bedden dan de grootste hotelketen ter wereld en Uber is uitgegroeid tot het grootste transportnetwerk voor personen.”
Bedrijven die gericht zijn op het delen van goederen of diensten zijn erg gewild, zij trekken veel durfkapitaal aan en lijken de toekomst te hebben. De drijfveren voor deze ontwikkeling winnen aan kracht. Le Jeune wijst op de toegang tot communicatietechnologie, toenemend vertrouwen en sociale acceptatie van online uitwisseling en de besparingen die deze modellen kunnen realiseren voor afnemers. “Die trends zijn met name sterk onder de jongere generaties.”
Succesvolle nieuwkomers leveren volgens Le Jeune doorgaans een betere dienstverlening, lagere prijzen of beide, aan een substantieel deel van de klanten. “Het monitoren van markten waar de omstandigheden rijp zijn maar de gevolgen nog gevoeld moeten worden, helpt om alert te zijn op dit soort potentiële ontwrichtende vernieuwingen.”
De meeste bedrijven in de sharing business bevinden zich nog buiten de aandelenmarkten en vormen een potentiële bedreiging voor gevestigde beursgenoteerde bedrijven, meent Le Jeune. “Voor sectoren zoals transport en hotels hebben de nieuwkomers al significante impact op de groei- en winstverwachtingen. Car sharing bijvoorbeeld, kan leiden tot een daling van de vraag naar auto’s met 40% en wereldwijd to maar liefst 60% minder auto’s op de weg. Het marktaandeel van Airbnb kan doorgroeien van 1% naar 5% in 2020. En een fenomeen als peer-to-peer leningen en crowdfunding beleven een exponentiële groei.”
Le Jeune verwacht dat het delen in veel meer markten gemeengoed zal worden. “Door te kijken naar bestedingscategorieën van duurzame consumptiegoederen die beperkt gebruikt worden en eenvoudig te delen zijn, identificeert ze reis- en sportuitrusting, luxe sieraden en accessoires, kleding en schoenen als interessante markten. Bedrijven in die sectoren moeten zich voorbereiden op plotselinge veranderingen in de markt. Een kleine innovatie kan de kiem leggen voor een ontwrichting van het traditionele bedrijfsmodel. De bestaande bedrijven moeten daar alert op zijn en investeren in het exploiteren van deze vernieuwingen.”