Disruptie door elektrische voertuigen biedt nieuwe groeikansen

0

Electric Vehicles (EV’s) zijn mogelijk een disruptieve technologie die naar onze mening de auto-industrie helemaal zal hervormen. Momenteel rijden er wereldwijd meer dan een miljoen elektrische voertuigen rond, maar tegen 2020 kan dat oplopen tot 20 miljoen. Net als de smartphone, de sociale media en het internet zouden EV’s wel eens heel snel kunnen ingeburgerd raken bij de consument.

Disruptie door elektrische voertuigen biedt nieuwe groeikansenNet als eerdere disruptieve technologieën kunnen ook elektrische voertuigen de sector zelf en een hele reeks aanverwante sectoren ingrijpend veranderen. Het EV-ecosysteem, van de sector voor aardgas en de elektriciteitscentrales tot de hele productieketen van auto’s, verandert razendsnel en wij denken dat dit wereldwijd nieuwe groeikansen zal bieden.

Het EV heeft nu al wereldwijd ingang gevonden doordat de kosten en drempels om een EV aan te schaffen beginnen af te nemen. Daarnaast zien we de potentiële investeringen in de EV-keten toenemen. Dat geldt ten aanzien van fabrikanten van voertuigen en batterijen in de Verenigde Staten en Azië, delvers van lithium en andere grondstoffen in Latijns-Amerika, en producenten van halfgeleiders en andere elektronische componenten in Europa.

EV’s bieden verschillende voordelen in vergelijking met conventionele voertuigen:

[1] Cost of ownership
Misschien wel het grootste voordeel. Volgens onderzoek van het Idaho National Laboratory kunnen elektrische auto’s op kilometerbasis drie tot tien keer goedkoper geladen worden (afhankelijk van de locatie) dan wat het kost om een conventionele auto vol te tanken. Dit maakt EV’s mogelijk veel interessanter voor zowel consumenten als fleet managers.

[2] Meer power en betere wegligging
Dat je met een EV vrijwel meteen over het maximale koppel beschikt, maakt ze heel krachtig in vergelijking met een auto met verbrandingsmotor. Bovendien beschikken elektrische auto’s over een betere wegligging, omdat het zwaartepunt veel lager ligt. De elektrische batterijen liggen namelijk op de vloerplaat van de wagen. Dit kenmerk verlaagt het risico om over de kop gaan en maakt EV’s veiliger om mee te rijden.

[3] Goedkoper in onderhoud
De reden is dat EV’s veel minder mechanische onderdelen bevatten (geen koppelingen, kleppen, enz.)

[4] Onderhoud
Denk aan olie, luchtfilters of transmissievloeistof moeten niet vervangen worden.

Batterijen cruciaal voor inburgering

De voorbije jaren is de kostprijs per kilowattuur (kWh) van lithium-ion (li-ion)-batterijen sterk verbeterd. De afgelopen zes tot zeven jaar zagen we een prijsdaling van 70 %. En bedrijven zoals Tesla en andere spelers zoals BYD in China en LG Chem uit Zuid-Korea investeren fors in de capaciteit van li-ionbatterijen, energieopslag en toepassingen voor elektrische auto’s.

Deze investeringen zullen de schaalgrootte van de sector voor li-ionbatterijen sterk doen toenemen, waardoor de productieprocessen zullen verbeteren en de kosten per kWh nog meer zullen dalen (50-70 % per kWh tegen medio volgend decennium).

Door de lagere batterijkosten moet de auto-industrie goedkopere en competitievere elektrische auto’s kunnen aanbieden. Tegen de helft van volgend decennium verwachten we dat EV’s een relatief lange autonomie hebben van meer dan 320 kilometer en qua prijs vergelijkbaar zijn met een gemiddelde of zelfs goedkopere benzinewagen.

Een langere autonomie is een van de belangrijkste criteria voor EV’s om snel te groeien, zo blijkt uit een recent onderzoek van Important Media. Circa 75% van de respondenten die vandaag niet met een elektrische wagen rijden, zou enkel een aankoop overwegen als je met één laadbeurt minstens 350 km ver komt. De meeste huidige EV’s hebben een bereik van minder dan 160 km. Topmodellen zoals Tesla hebben een bereik van meer dan 300 km, maar zijn ook peperduur.

Of de elektrische auto ingeburgerd raakt, hangt ook af van het overheidsbeleid. Ook daarom beschouwen we EV’s als een internationaal groeiende industrie. Regeringen in zowel ontwikkelde als opkomende markten voerden belastingvoordelen, kortingen en strenge uitstootnormen in om fabrikanten en consumenten aan te zetten over te schakelen op EV’s.

Het is moeilijk te voorspellen hoe snel de elektrische auto ingeburgerd raakt. Volgens onze simulaties zou die evolutie een scharnierpunt bereiken ergens halfweg volgend decennium. Tegen 2030 zou de EV-ruwweg 60 miljoen moeten halen en ongeveer de helft van alle nieuw verkochte wagens uitmaken.

Inburgering betekent groeimogelijkheden

Naarmate er steeds meer nieuwe elektrische auto’s worden verkocht, zullen er ook nieuwe groeimogelijkheden ontstaan voor een hele reeks hoogtechnologische fabrikanten, elektriciteitsproducenten en energieleveranciers. De basiscomponenten van een EV-aandrijflijn zijn een elektromotor, de batterij en de halfgeleider. De productie van deze onderdelen, vooral dan batterijen moet fors stijgen om aan de vraag te voldoen.

Onder andere daarom bouwt Tesla Motors zijn Gigafactory met een capaciteit van 500.000 batterijen tegen 2020. Volkswagen is van plan is tegen 2025 meer dan 30 modellen te produceren die 100 % elektrisch rijden. Elektrische auto’s zouden 20 tot 25 % van de totale verkoop van de Duitse fabrikant gaan uitmaken.

Bedrijven als Samsung, LG Chem en Panasonic, die de krachten bundelen met Tesla voor de Gigafactory, evenals nieuwere spelers in China en Taiwan die de bestaande ICE-technologie willen overslaan, bouwen alvast hun li-ionactiviteiten uit en zouden wel eens kunnen profiteren van die groeimogelijkheden.

En dan is er nog de mijnbouw. Lithium en andere belangrijke grondstoffen zullen veel sneller moeten opgedolven worden om te beantwoorden aan de behoeften van de producenten. Dit houdt mogelijkheden in voor mijnbouwers in de grootste lithiumproducerende landen. Dat wil zeggen Australië en Chili.

Voorts is het zaak acht te slaan op de vitale onderdelen. Het gaat om ingebouwde halfgeleiders van grote Europese bedrijven zoals Infineon Technologies, Bosch en NXP. Vooral omdat ze de efficiëntie en het vermogen van de batterij helpen te regelen. Bedrijven die hierin al enig marktaandeel hebben verworven, kunnen ook meeprofiteren van een snelle inburgering van EV’s.

Elektriciteitsproductie en aardgas

De vraag naar elektriciteit stagneerde de afgelopen tien jaar. EV’s zullen het elektriciteitsverbruik gevoelig opdrijven na 2020, in de VS zal dat grosso modo 0,5 tot 1,0 % per jaar zijn. En omdat het opladen van elektrische auto’s meestal in de daluren gebeurt, zullen de elektriciteitsprijzen en winstmarges van 24-uurs- en daluurcentrales een kleine stijging noteren.

Wij zien winstmogelijkheden voor nutsbedrijven zoals Exelon, Sempra Energy en Edison International, evenals voor de exploitanten en ontwikkelaars van windenergie zoals NextEra Energy en het Deense Vestas Wind Systems. De vraag naar elektriciteit kan tot bijna 5% oplopen tegen 2030. Voor bestaande nutsbedrijven en kleinhandelaars dienen zich mogelijkheden aan om openbare laadstations te bouwen, de vraagzijde beter te beheren en het elektriciteitsnet te upgraden.

Tot slot is het wijs om naar de vooruitzichten van aardgas te kijken. Door de dalende grondstofprijzen is het aandeel van aardgas in de globale energieproductie van de VS gegroeid van 20,1 % in 2006 naar 32,7 % in 2015. Het lijkt erop dat aardgas de brandstof is die zal profiteren van het stijgende elektriciteitsverbruik. Een trend die low-cost aardgasproducenten en leveranciers van vloeibaar aardgas een boost moet geven.

Ruwe olie zal waarschijnlijk marktaandeel verliezen naarmate elektrische auto’s sneller ingang vinden. Tegen halfweg het volgende decennium kan de groei van de vraag naar olie beginnen af te nemen. EV’s kunnen zich ontpoppen tot een disruptieve technologie en het soort duurzame groeikansen bieden waar we naar op zoek zijn in het wereldwijde beleggingsuniversum.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie The Asset

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website en nieuwsbrief van The Asset. Het team brengt met name nieuws en visies die interessant zijn voor beleggingsprofessionals.


Kennispartners

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies om u de beste surfervaring te geven. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op 'Accepteren' hieronder, dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten