Duitse aandelen worden momenteel tegen een ongebruikelijk hoge korting verhandeld, vergeleken met de rest van Europa. Door te focussen op cijfers en verwachtingen voor de korte termijn, verdwijnen de positieve vooruitzichten op de lange termijn uit het oog.
Groei van consumentenbestedingen en exportcijfers zullen het herstel verder stimuleren. Dat zegt Christian von Engelbrechten, fondsmanager van het Fidelity Germany Fund. Hij vindt dat beleggers het grotere geheel niet uit het oog mogen verliezen en verwacht in 2015 jaar een winstgroei van 7 tot 10% voor Duitse bedrijven.
Angst voor recessie, zorgen over het economisch herstel en de zwakke cijfers over de Duitse economie die afgelopen week naar buiten kwamen, hebben een negatief effect op de aandelenprijzen. Von Engelbrechten: “Beleggers focussen zich te veel op de cijfers voor de korte termijn en zien daarbij de herstelpotentie van zowel de Duitse als de Europese economie en de Europese winstcijfers over het hoofd.”
De basis van de Duitse economische groei wordt steeds breder, meent de fondsbeheerder. “Een toenemend deel van het bbp is toe te schrijven aan particuliere consumptie, bovendien zijn de detailhandelsomzet en de consumptie deze zomer verder gestegen. Ook de stijging van de lonen en de verwachtingen rondom de werkgelegenheid zijn positief.”
Sterke merken, innovatie, gunstige financieringsvoorwaarden en lage arbeidskosten zorgen voor een groter marktaandeel van Duitse bedrijven, zo vervolgt hij. “De zwakkere euro zou hun concurrentiepositie in 2015 verder kunnen versterken. Gecombineerd met hogere efficiency en prijsstijgingen zal dat tot hogere winsten leiden.”
Voor 2015 verwacht Von Engelbrechten naast een winstgroei van rond de 7 tot 10% een dividendrendement van 3% van Duitse bedrijven. “Hun balansen waren zelden zo schuldenvrij als nu en tegelijkertijd zijn de waarderingen aantrekkelijk: rond 25% onder het historisch gemiddelde.”
De koers-winstverhouding van de DAX bedraagt volgens hem 11,5%. “Ook ten opzichte van bedrijven uit de rest van Europa zijn Duitse bedrijven dus aantrekkelijk geprijsd.”