Louk Jongen, mededirecteur van Total Investment Services, kocht zijn eerste aandeel (in Hoogovens) toen hij dertien was. Sindsdien staat hij te boek als een wat dwarse, creatieve denker. “Vreemd dat je verplicht bent obligaties in een pensioenlichaam te stoppen.”
Die stelling behoeft uitleg. “In de afgelopen twintig à dertig jaar heeft de verplichting om in obligaties te moeten beleggen in een pensioenlichaam geholpen. Maar nu koersen van staatsobligaties op hun hoogst staan in driehonderd jaar en de rentevergoeding onvoorstelbaar laag is, weet je dat je je eigen verlies inkoopt. Om het misdadig te noemen, gaat wat ver. Maar vreemd is het op zijn minst.”
Jongen mag zich graag verwonderen. “Al van kinds af aan. Het aandeel Hoogovens gleed destijds naar beneden. Daardoor bedacht ik dat ik allicht beter kon beleggen dan de grootbank waar ik het aandeel op hun advies gekocht had. Tijdens mijn studie Bedrijfskunde belegde ik als een van de weinigen in Zuid-Afrikaanse goudmijnen. Daarmee realiseerde ik een fors extra maandinkomen uit dividenden en koersstijgingen.”
Winkelcentrum
Nieuwsgierigheid drijft hem nog steeds. “Ik koop nooit zomaar een aandeel. Ik ga eerst bij het scala alternatieven langs. Moet ik dit aandeel via een optie spelen? Of moet ik puts schrijven? Ik ben 24 uur per dag betrokken met beleggen bezig. Daarbij geldt dat ook beslissen om niets te doen een beslissing is.” Welhaast Cruijffiaans taalgebruik. Dat past bij de denker in hem.
Jongen noemt zijn bedrijf een financieel winkelcentrum, bestaande uit speciale winkeltjes met accountmanagers en een netwerk van specialisten. “Van spaarrekening of beleggingsfonds voor het kleinkind tot aan het bewindvoerderschap van opa. Van accountancy tot fiscaliteiten.”
Persoonlijke aandacht staat bij Total Investment Services voorop. “Ik kan niet begrijpen dat accountmanagers bij grootbanken 300 klanten hebben, waardoor ze minder dan drie uur per jaar aan een klant kunnen besteden. De klant gaat dat merken en de accountmanager heeft weinig lol aan het klantcontact.”
Jongen vindt dat een accountmanager moet kunnen doen wat de klant van hem verwacht. “Hij weet als geen ander wat de klant beweegt om te beleggen. Wie ben ik dan om vanuit een ivoren toren te zeggen dat ze allemaal voor 20% in goud moeten zijn belegd?”
Menselijke aard
Bij zijn werkzaamheden relativeert hij risicomanagement. “Risicospreiding en risicodeling zijn gebaseerd op cijfers uit het verleden en cijfers uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst. Wees je daarvan bewust. Je weet dus één ding zeker: het volgende zich opdoemende risico lijkt niet op het risico dat je net over je heen hebt gehad.”
Houvast heeft Jongen aan de gedragsbenadering van de Oostenrijkse school onder leiding van Ludwig von Mises. “Op basis van inzicht in de menselijke aard kun je de escapades van de Europese Centrale Bank (ECB) ontzenuwen. In feite maakt de ECB door de rente laag te houden het prijsmechanisme kapot. Dat leidt er bij mij toe dat ik nog harder op zoek moet naar echte waarde, bijvoorbeeld in zilver en goud.”
Een industrie die draait op subsidies laat hij daarom links liggen. “Ik heb daarom de opgang van Tesla gemist en ben nu geneigd short te gaan op Tesla. Het kan ik mijn ogen niet zo doorgaan. De stop kan wel eens zijn dat er niet genoeg grondstoffen zijn voor al die batterijen. Om maar te zwijgen waarmee deze opgeladen moeten worden. Tesla is nu meer waard op de beurs dan Fiat Chrysler Automobiles. Dan word ik zenuwachtig. Of ruik ik een shortkans.” Hij komt tot de slotsom dat met hete lucht de ballon ook omhoog gaat.
In het kort…
Naam: Louk Jongen
Onderneming: Total Investment Services
Leeftijd: 63
Bewondert: De Oostenrijkse school onder leiding van Ludwig von Mises
Motto: “Zorg dat je dichtbij de wensen van je klant blijft.”
Verder: “Je kunt niet alle risico’s uitsluiten. Simpelweg omdat je niet weet welk risico zich in de toekomst aandient.”
8 uitgangspunten van Louk Jongen:
1. Blijf nieuwsgierig en blijf je verwonderen.
2. Beslissen om niets te doen, is ook een beslissing.
3. Geef accountmanagers de ruimte om te doen wat het beste is voor hun specifieke klant.
4. Resultaten uit het verleden zeggen niets over de toekomst.
5. Dat geldt ook voor risicomanagement, relativeer dit daarom.
6. Sta open voor innovaties.
7. Als je een belegging niet ‘in de vingers’ krijgt, blijf er dan vanaf.
8. Laat sectoren en industrieën die op subsidies draaien vanwege de onvoorspelbare overheidsbemoeienis links liggen, evenals puur fiscaal gedreven producten.