Na tachtig jaar lijkt er eindelijk verandering te komen in het starre televisie-wereldje. Internetgiganten spelen daarin een beslissende rol. Dat juicht James Gautrey toe. Hij is technologiespecialist bij Schroders en hij ziet mooie kansen. “Facebook en Google zijn voor hun groei afhankelijk van succesvolle integratie van tv op hun platformen.”
De laatste vijftien jaar vloeien steeds meer advertentiegelden richting internetplatformen. Adverteerders volgen graag de pupillen van de consumenten en zij hebben via internet meer mogelijkheden voor op maat gesneden reclame. En voor verdere groei hebben Google en Facebook de tv-markt nodig.
“Op tv blijft vooralsnog alles bij het oude. Iedereen krijgt dezelfde reclameboodschap voorgeschoteld, terwijl Google en Facebook elke dag iets anders doen”, zegt de technologiespecialist.
Partnerships
Gautrey verwacht op termijn een enorme vraag naar gerichte en op maat gesneden reclame-uitingen op tv. De adverteerders willen meer waar voor hun reclamegelden, maar ook de internetgiganten zoeken nieuwe drijfveren voor groei.
“Partnerschappen tussen tv en internet openen diverse mogelijkheden. De advertentiegelden nemen toe, omdat ze relevanter en gerichter besteed worden. Daarnaast worden buitensporige kostenstijgingen voorkomen. Kapitaalbestedingen worden minder verspild.”
Het verschil maken
Hij ziet drijfveren voor een verandering in de tv-sector. “Consumenten willen meer à la carte prijsstelling, geen vaste bundels. Daar liggen kansen voor de internetaanbieders.”
Volgens hem kan succes in tv het verschil maken in de toekomstige groei van Google. Gaultrey voorspelt een potentiële verdubbeling. Facebook loopt sterk achter in video-toepassingen en moet daar snel een inhaalslag maken. Televisie-aanbieders moeten samenwerkingsverbanden overwegen, omdat daar de kansen gloren, vindt hij.