Nederlandse millennials zijn onrealistisch over rendement

0

“Millennials are in denial.” Nederlanders, en met name de jongeren in de zogenaamde millennialgeneratie (18-35 jaar), hebben onrealistische verwachtingen over de mogelijke rendementen die hun beleggingen kunnen opleveren en richten zich vooral op de korte termijn.

Nederlandse millennials zijn onrealistisch over rendementDit blijkt uit de Global Investor Study 2016 van Schroders, gebaseerd op een wereldwijd onderzoek onder 20.000 beleggers in 28 landen, waaronder 1000 in Nederland. Uit het onderzoek blijkt dat beleggers veel te rooskleurige verwachtingen hebben van het rendement dat ze mogelijk op lange termijn zouden kunnen behalen.

Wereldwijd streven de respondenten naar een verwacht rendement op hun beleggingen van 9,1%. Aangezien de rente in veel landen op een historisch dieptepunt staat, is het waarschijnlijk dat veel beleggers teleurgesteld zullen worden. In Nederland lag het gemiddelde niveau van het gehoopte (en verwachte) rendement op een meer gematigde 7,3% (7,9% voor heel Europa). Dit is nog steeds te hoog, gegeven de historische rendementen over langere periodes.

Voorkeur voor korte termijn

De Nederlandse millennials binnen de ondervraagde groep hebben nog onrealistischere verwachtingen. Zij rekenen op minimaal 9,6% per jaar, tegen 6,6% voor de beleggers van 36 jaar en ouder. Vandaar dat Schroders stelt dat ‘millennials in denial’ zijn.

Uit het onderzoek kwam verder naar voren dat beleggers wereldwijd en in Nederland sterk op de korte termijn gericht zijn. Gemiddeld verwachten Nederlanders hun beleggingen iets langer dan drie (3,6) jaar aan te houden. Dit is prima voor cash en bepaalde soorten obligaties, maar zal vaak te kort zijn om tegenwicht te bieden aan de volatiliteit die eigen is aan de aandelenmarkt.

Ongeveer een vijfde (22%) verklaarde beleggingen minstens vijf jaar aan te houden (de minimale realistische beleggingsduur voor aandelen) terwijl ongeveer een derde (31%) een zeer korte termijn van minder dan een jaar aanhoudt. Ongeveer de helft van de leeftijdsgroep tussen 18 en 35 jaar (46%) belegt met een horizon van minder dan een jaar, terwijl slechts 6% een beleggingshorizon heeft die verder strekt dan vijf jaar.

Onmiddellijke behoeften

Ondanks dit kennelijke gebrek aan inzicht is de behoefte aan ‘inkomen’ nog steeds de belangrijkste motivatie om te beleggen. De drie voornaamste redenen die door Nederlandse beleggers werden genoemd om te beleggen, hadden allemaal te maken met inkomen voor nu of later. Te weten als aanvulling van het pensioen (genoemd door 58%), als belegging van inkomen om de portefeuille uit te breiden (genoemd door 31%) en als aanvulling van het salaris (genoemd door 34%).

Maar Nederlandse millennials, zo blijkt uit de resultaten, beleggen in het algemeen eerder om in hun onmiddellijke financiële behoeften te voorzien dan om winst voor de lange termijn te behalen. De eerder genoemde drie redenen om te beleggen scoren onder millennials allemaal minder dan bij de leeftijdsgroep 36+.

Vergeleken met oudere beleggers beleggen zij vaker om in hun eerste inkomen te voorzien (16% millennials tegen 4% beleggers van 36+) of iets (groots) anders te kopen anders dan een huis (17% tegen 9%) of te helpen met de huur of (af)betaling van de hypotheek (14% tegen 4%). Aan de andere kant waren ze minder geneigd om te beleggen om hun pensioen aan te vullen (42% millennials tegen 63% beleggers van 36 jaar en ouder) of om het inkomen te herbeleggen en hun beleggingsportefeuille uit te breiden (22% tegen 34%).

Noodzaak om te plannen

“Beleggen wordt beschouwd als een belangrijk middel om huidige en toekomstige financiële doelen te bereiken”, zo duidt Michel Vermeulen, algemeen directeur van Schroders Benelux, een en ander. Dat blijkt volgens hem uit de hoge behoefte aan rendement. “Wat beleggers daarbij het belangrijkste vinden, zo blijkt uit de onderzoeksresultaten, is dat ze het geïnvesteerde bedrag terugkrijgen en een rendement behalen dat hoger is dan de inflatie.”

Maar gezien het kortetermijndenken en de onrealistische rendementsverwachtingen van de beleggers valt te vrezen dat velen teleurgesteld zullen worden, zo denkt Vermeulen. “Zeker voor de jongere generatie onder de 36 wordt de noodzaak om te plannen voor de lange termijn steeds belangrijker.”

Hij spoort beleggers aan zich op de lange termijn te richten, net als de fondsbeheerders van zijn eigen firma. “Wij zijn ervan overtuigd dat een realistisch risicogewogen rendement kan worden bereikt als beleggingen voor een periode van minstens vijf jaar worden vastgehouden. Praten met een financieel adviseur kan beleggers helpen hun portefeuille af te stemmen op hun behoeften en financiële doelstellingen.”

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie The Asset

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website en nieuwsbrief van The Asset. Het team brengt met name nieuws en visies die interessant zijn voor beleggingsprofessionals.


Kennispartners

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies om u de beste surfervaring te geven. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op 'Accepteren' hieronder, dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten