De markt heeft vertrouwen in een herstel van de autosector, maar in de ontwikkelde landen is er een structurele daling in het automobielgebruik en de autoverkopen. Het lot van de auto-industrie hangt in toenemende mate af van de opkomende economieën, stelt Katherine Davidson, Global Sector Specialist bij Schroders.
Juist autofabrikanten uit die landen kunnen optreden als overnemende partijen. In de autosector tekent zich een structurele trend af. Beleggers moeten zich terdege bewust zijn van deze langetermijnontwikkelingen.
Davidson adviseert om te kiezen voor de (premium) autoproducenten met een langetermijnvisie voor het bedrijf of producenten uit de opkomende markten. Daarnaast ziet zij veel in tier 1 toeleveranciers en bandenproducenten. “Men kan beter wegblijven van de massaproducenten met hoge kostenstructuren, of die sterk afhankelijk zijn van hun thuismarkt.”
In de ontwikkelde landen is er sprake van een afvlakking in autobezit en -gebruik. Davidson: “Dat wijst op een verzadigingspunt, wat in lijn is met de voorspellingen sinds de vijftiger jaren.” Verklaringen voor die afvlakking worden gevonden in de verstedelijking en technologische ontwikkelingen.
“De opkomst van smartphones en social media gaat gepaard met een daling van het autogebruik. Er is minder behoefte om te rijden en zo contact te leggen met vrienden of familie. Tevens ziet de moderne generatie de auto minder als prestigebezit en is meer genegen om te delen.”
Implicaties voor de auto-industrie in een vogelvlucht:
• Een verzadigingspunt is bereikt in de vraag.
• Het basisscenario van Schroders is dat er een structurele stagnatie in de sector in de ontwikkelde landen optreedt.
• Het lot van de auto-industrie hangt in toenemende mate af van de opkomende markten.
• In opkomende markten is de autodichtheid nog laag, maar het verzadigingspunt zal ook significant lager liggen dan in de ontwikkelde markten.
• De groei in de opkomende markten verleent de komende vijf tot tien jaar nog wel steun aan de groei van de sector.
• Geografische verschuiving van de vraag vereist een herstructurering van de producenten en aanpassing van het modellengamma.
• Accent op kleinere auto’s tegen lagere kosten.
• Verdere consolidatie van de sector is te verwachten, als groei en winstgevendheid afnemen.
Lees meer in de bijgevoegde talking Point ’The end of the road: ‘Has the developed world reached ’peak car’?’, van de hand van Katherine Davidson