Ondernemingen die zelf hun prijzen kunnen bepalen, zijn het meest kansrijk in 2015. Met name delen van de technologiesector, bepaalde industriële bedrijven en consumentensectoren zoals auto’s, reizen en vrije tijd hebben mogelijkheden om hier op in te spelen. Dat concluderen Pimco’s Virginie Maisonneuve en Mark Richards in een Global Equity Outlook voor 2015.
De lage olieprijzen zorgen wereldwijd voor deflatie. “Onder deze omstandigheden zal de mate waarin bedrijven zelf hun prijzen kunnen bepalen essentieel zijn voor winstverbetering”, stellen Maisonneuve (Chief Investment Officer Global Equities) en analist Richards.
Naast bovengenoemde kansrijke sectoren, ziet het tweetal ook sectoren met minder mogelijkheden voor ‘pricing power’, zoals de detailhandel en de grondstoffenindustrie. “Deze hebben hierin een zwakkere positie.”
Daarnaast gaat het duo in op een mogelijke toename aan scherpe marktbewegingen wereldwijd, veroorzaakt door belangrijke gebeurtenissen. “Geopolitieke risico’s verschuiven snel, en de stijgende wereldwijde fragmentatie als gevolg van de economische, culturele, sociologische en technologische veranderingen is belangrijk. De lagere olieprijzen herdefiniëren de traditionele machtsbases in de wereld, en er zijn nieuwe mondiale uitdagingen zoals de opkomst van Isis en cyberterrorisme.”