De recente koersval van Apple heeft ons weer eens een wijze les geleerd. Zelfs voor de grootste en duurste ondernemingen ter wereld kan het moeilijk zijn om de groei vast te houden. Groter is niet altijd beter in beleggersland.
De aandelen van bedrijven met een kleine of middelgrote beurskapitalisatie (small caps en midcaps) hebben het op lange termijn, behalve in periodes van economische terugval, systematisch beter gedaan dan de aandelen van bedrijven met een grote beurskapitalisatie.
Zo liet de MSCI Europe Small Cap Index tussen 31 december 1999 en 30 december 2015 een totaalrendement van 292% optekenen, terwijl de MSCI Europe Index over diezelfde periode een totaalrendement van slechts 53% bood.
Focus op innovatie
Als we aan de overkant van de Atlantische Oceaan een nog langere periode in beschouwing nemen, zien we dat een belegging van 10.000 dollar in Amerikaanse small caps in 1926 een duizelingwekkende 266 miljoen dollar zou hebben opgeleverd in 2014, vergeleken met minder dan 50 miljoen dollar als hetzelfde bedrag in large caps belegd was geweest.
Hoe kan deze historische outperformance worden verklaard? De essentie van small caps en midcaps bestaat erin dat ze, gezien hun omvang, snel op markttendensen kunnen reageren. Small caps en mid caps worden gewoonlijk door één persoon of een kleine groep gelijkgestemde personen opgericht om een nieuw product of een nieuwe dienst op de markt te brengen, waardoor ze van nature meer op innovatie focussen en profiteren van deze dynamische ondernemingsgeest.
Dergelijke bedrijven hebben het vaak moeilijk om aan kapitaal te komen. De oprichters zijn gewoonlijk de belangrijkste investeerders. Omdat zij hun eigen geld op het spel zetten, is het engagement van dit management dan ook zeer hoog.
Turkse yoghurt
Aangezien zij niet kunnen concurreren in marktsegmenten die gedomineerd worden door reuzen die van schaalvoordelen genieten, richten dergelijke ondernemingen zich veeleer op een niche, waarin structurele kansen een duurzame groei ondersteunen. Denk maar aan het Amerikaanse Chobani, dat in 2005 werd opgericht door een Turkse immigrant die de Amerikanen graag met de yoghurt uit zijn thuisland wilde laten kennismaken. Vandaag is deze onderneming zo’n 3 miljard dollar waard.
Door hun focus op een nicheproduct of -dienst kunnen small caps en midcaps nauwe contacten met leveranciers en klanten blijven onderhouden. De oprichter van Chobani zette zijn eerste fabriek naast een melkveehouderij, schafte zich een tweedehands yoghurtafscheider aan voor 50.000 dollar en gaf supermarkten gratis yoghurt in ruil voor de uitstalruimte die hij anders niet kon betalen.
Aangezien de startbasis lager ligt dan die van large caps, kunnen ze sneller groeien. Met meer gestroomlijnde en flexibelere kostenstructuren,ondersteund door een efficiënte besluitvorming, kunnen zij hun winsten beter beheren. Bovendien herinvesteren small caps en midcaps meer in toekomstige groei dan large caps, deels omdat hun dividenduitkeringen veelal beperkt zijn. De verhouding tussen schuld en eigen vermogen is laag en weerspiegelt hun conservatieve leenstrategieën.
Overnameprooien
Small caps en midcaps worden door relatief weinig analisten gevolgd, waardoor het voor hen lastig kan zijn om extern kapitaal aan te trekken en de handel minder efficiënt is. Aangezien investeringsbanken actief minder small caps en midcaps gaan volgen, als onderdeel van kostenbesparingen, zal deze inefficiëntie alleen maar toenemen. Daarom kunnen we ervan uitgaan dat de aandelenkoers van veel van de meer dan 1000 Europese evenknieën niet de correcte waarde weerspiegelt.
Hierdoor zijn er nog meer kansen. In het licht van het huidige economische herstel verwachten wij dat de small caps en midcaps een outperformance zullen blijven registreren, verder ondersteund door de lagerenteomgeving die de leenkosten verlaagt en de fusies en acquisities aanzwengelt. Ze zijn dan ook aantrekkelijke overnameprooien.
Er zijn natuurlijk risico’s verbonden aan een belegging in ondernemingen die een beperkte trackrecord hebben en door weinig analisten worden gevolgd. De marktvolatiliteit en de onzekerheden op macro-economisch vlak vertroebelen het plaatje verder.
Niet iedere small cap of midcap zal uiteindelijk zo succesvol zijn als Chobani, dat vijf jaar na de start een jaaromzet van 1 miljard dollar realiseerde. Op lange termijn hebben dit soort bedrijven echter duidelijk blijk gegeven van hun potentieel om superieure rendementen neer te zetten.