‘Zet in op beleggen in tolwegen’

0

“Er is een mooie toekomst weggelegd voor beleggingen in infrastructuur en transport.” Dat vindt Jim Lydotes, portfoliomanager en analist bij The Boston Company Asset Management, een onderdeel van BNY Mellon. “Deze asset class levert stabiele beleggingen op.”

Zet in op tolwegenZelfsturende auto’s, mammoetschepen, hogesnelheidstreinen en stillere vliegtuigen. Maar ook havens, vliegvelden en tolwegen. Het speelveld van Lydotes is breed. En met meer dan 140 aandelen uit de MSCI World Index direct of indirect gelinkt, valt er wat te kiezen. “Dit spectrum groeit dan ook in belangstelling van institutionele beleggers”, stelt Lydotes. Hij specialiseerde zich in zeventien jaar in deze tak van sport.

“Tegelijkertijd is het uitkijken”, waarschuwt de specialist. “Verschillende sectoren, zoals defensie, industrie, infrastructuur en automotive, zijn in deze asset class vertegenwoordigd. De één is meer cyclisch dan de ander. En de één is defensiever van karakter dan de ander.”

Te zwaar gestraft

Met zijn beleggingen zit de portfoliomanager het liefst aan de veilige kant. “Luchthavens en tolwegen gaan bij ons vóór de meer cyclisch geachte havens. Het probleem van havens? Het zijn miljardeninvesteringen, waarvan je niet weet of je die terugverdient. Daarnaast zijn havens sterk gecorreleerd aan de groei van het bnp en de economische cycli. Tolwegen en luchthavens zijn dat niet en hebben daarnaast een overheidsconcessie. Daarom krijgen die bij ons de voorkeur.”

In recente koerscorrecties op Europese en Chinese aandelenmarkten kregen aandelen gerelateerd aan tolwegen klappen te verduren. “Ze werden onevenredig zwaar afgestraft, vanuit angst voor een economisch neerwaartse beweging.” Maar hij zegt dat het maar in beperkte mate zo is dat Europeanen of Chinezen, als gevolg van minder economische groei, ook minder gebruik van tolwegen maken.

“Als er een procent van de verkeersstromen afgaat, is dat nog steeds niet veel. Je moet immers nog steeds naar je werk. Tolwegen bevatten dan nog steeds een stabiele cashflow. De recente onrust rondom de Grexit en de Chinese economie waren dan ook reden voor mij om bij te kopen.”

Lydotes kocht onder meer op de beurs van Hongkong genoteerde aandelen met achterliggende exposure naar Chinese tolwegen. Om dergelijke kansen te spotten, houdt hij overheidsplannen goed in de gaten. “Dat is in het geval van China heel eenvoudig te doen. De Chinese overheid geeft je in zijn vijfjarenplannen al de blauwdruk in handen. You can figure it out from there.” Iets gecompliceerder ligt dat bij westerse overheden, waar dergelijke plannen een hoog politiek gehalte hebben.

Wachttijd verkorten

“Daar zien we vaak dat overheden, vanwege hun hoge schuldenlast, willen samenwerken in publiek-private projecten. Zo hebben institutionele beleggers een mooie kans om in een stabiele investering te stappen. Bij die investering staan overheden ook nog eens garant. Het enige waar je op moet letten, is of de markt niet overgereguleerd wordt. Bijvoorbeeld in het Verenigd Koninkrijk. Daardoor kun je als het ware vast komen te zitten als investeerder.”

Lydotes laat ook de businesscase van de Amerikaanse highways zien. “Al in 2013 kwam de American Society of Civil Engineers met een vernietigend rapport over de Amerikaanse infrastructuur. Deze stamt nog van de periode net na de Tweede Wereldoorlog. ‘America’s critical infrastructure may soon fail to meet society’s needs’, was de conclusie. Tot 2020 is een investering nodig van 3,6 biljoen Amerikaanse dollar.”

Probleem is de funding, stelt Lydotes. “Wegen worden gefinancierd via het Highway Trust Fund. Op federaal niveau krijgt dit fonds zijn geld uit de inkomsten van de Gas Tax. De politiek durft de accijnzen niet te verhogen.” En dus verwacht hij dat het met de Amerikaanse wegen dezelfde kant op gaat als met de gevangenissen.

“Daar zagen we hetzelfde probleem. Totdat private financieringen werden toegelaten. Dat gaan we ook meemaken met wegen, waarbij het de kunst is om toekomstige verkeersstromen en daarmee de inkomsten in te schatten.” Het scheelt daarbij dat tolwegen een geaccepteerd verschijnsel worden. “Als je kunt kiezen om je wachttijd te verkorten door te betalen, dan doe je dat.”

Cyclische perceptie

De toll road industry staat in de Verenigde Staten nog in de kinderschoenen. “En dus zijn er nog weinig data. Maar gelukkig kunnen we leren van Europa en Australië waar deze industrie veel verder is ontwikkeld.” In het economisch gezien opkrabbelende Europa ziet Lydotes kansen. “Daar zijn bedrijven die zich met tolwegen bezighouden onterecht afgestraft door het sentiment dat ontstond rondom de angst voor een Grexit. Zorgen over economische groei worden afgewenteld op dergelijke aandelen, terwijl de onderliggende cashflow stabiel is. It’s a cyclical perception.”

Die cyclische perceptie ziet Lydotes terug bij luchthavens die wereldwijd worden geprivatiseerd. “Om te bezuinigen heeft de Braziliaanse overheid luchthavens in verscheidene rondes gedeeltelijk geprivatiseerd. Dat bood mooie kansen om in te stappen. In het slechte sentiment rondom opkomende markten waren de aandelen ook nog eens goedkoop. Maar we moesten wel het valutarisico van de Braziliaanse real afdekken.”

Ook luchthavens bieden volgens hem zeker als ze een nationaal monopolie hebben, een stabiele inkomstenbron. “Dat in tegenstelling tot luchtvaartmaatschappijen zelf, die sterk gekoppeld zijn aan de economische groei van een land of aan de olieprijs.”

Nieuwe zijderoute

Als laatste noemt Lydotes hogesnelheidstreinen. In het recente vijfjarenplan wil China zijn economie een boost geven door de realisatie van een nieuwe zijderoute die tot aan Nederland loopt. “China wil wereldleider worden in lengte en in aantallen spoorwegen voor hogesnelheidstreinen. Het land werkt daarvoor nauwgezet samen met westerse ondernemingen. Zo willen de Chinezen kennis vergaren.”

Om van die ontwikkeling te profiteren stapte Lydotes in aandelen van twee Chinese fabrikanten van hogesnelheidstreinen, CNR en CSR. “Op die manier profiteerden we van de groei van het hogesnelheidsnetwerk.” Ook Japan herbergt een gerenommeerde fabrikant van hogesnelheidstreinen. “China en Japan vechten om contracten voor hogesnelheidstreinen in de regio. China zet daarbij in op het aan het werk houden van zijn arbeiders, nu de economie signalen van groeivertraging laat zien.”

Defensief. Stabiel. Anticyclisch. Lydotes somt de voordelen van infrastructuur zoals tolwegen en luchthavens nog eens op. “Infrastructuur diversifieert de portefeuille van institutionele beleggers en dat ook nog eens wereldwijd. De asset class biedt een stabiel rendement op basis van goede onderliggende inkomstenstromen. Kortom, deze beleggingscategorie biedt daardoor de stabiliteit die je als belegger goed kunt gebruiken.”

Deel dit artikel

Over de auteur


Kennispartners

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies om u de beste surfervaring te geven. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op 'Accepteren' hieronder, dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten