Twee consumentengroepen bepalen kooplust platina

1

Ondanks de beperkte economische groei en aanhoudende onzekerheid is de wereldwijde consument veerkrachtig gebleken. Voor platina zijn de aanhoudende consumentenbestedingen van groot belang, met name in twee consumentensegmenten die goed zijn voor bijna 40% van de gemiddelde jaarlijkse vraag naar platina.

Voor platina zijn de aanhoudende consumentenbestedingen van groot belang. Dat zegt Nitesh Shah.De vraag naar platina wordt meestal geassocieerd met de Europese automarkt, die goed is voor 19% van de gemiddelde jaarlijkse vraag. Platina wordt gebruikt in katalysatoren van dieselpersonenauto’s.

Minder bekend is dat in de afgelopen vijf jaar de Chinese sieradenmarkt heeft gezorgd voor de grootste vraag naar platina (20%). De Chinese sieradensector heeft een vertraging doorgemaakt, omdat de economische problemen van het land drukken op het Chinese consumentenvertrouwen.

In 2015 liep de productie van platina sieraden terug met 8%. Daarnaast hebben veranderingen in consumentenvoorkeuren en bestedingspatroon de vraag naar platina sieraden beïnvloed. Het bestedingsbudget van de Chinese consument verschuift meer naar andere niet-noodzakelijke aankopen, zoals binnenlandse reizen en vakantie-uitgaven.

Groeiende Chinese middenklasse

Ondanks deze uitdagingen zijn er verschillende factoren die de vooruitzichten van de Chinese vraag naar platina sieraden positief beïnvloeden. China blijft een belangrijke rol in de wereldwijde economische groei spelen door de overgang van een industriële naar een door consumenten gedreven economie, die ondersteund wordt door een groeiende middenklasse. China verkeert op dit moment op het laagste consumptieniveau ten opzichte van zijn bbp in vergelijking met een gemiddeld opkomende markteconomie en verkeert ver onder het niveau van de ontwikkelde markten.

Het Chinese aandeel in het wereldwijde bbp bedroeg 17% in 2015 en zal waarschijnlijk bijna 20% bereiken in 2021. Naar verwachting blijft het Chinese inkomen per hoofd van de bevolking stijgen. Dit veroorzaakt waarschijnlijk een marginale verschuiving van uitgaven: van niet-duurzame consumentengoederen naar duurzame consumentengoederen. Uiteindelijk zullen hogere niveaus van uitgaven aan luxegoederen worden bereikt.

Chinezen hebben een sterke, cultureel bepaalde, voorkeur voor sieraden. Een grotere bestedingscapaciteit van een groeiend aantal consumenten zorgt waarschijnlijk voor een aanhoudend verlangen naar sieraden. Het grootste deel van de Chinese vraag naar sieraden wordt echter bepaald door de vraag naar gouden sieraden. Toch winnen platina sieraden aan populariteit onder jongere consumenten (millennials) in China, die een belangrijke en groeiend deel van de middenklasse consumentenmarkt vormen.

Bovendien bevorderen nieuwe platina sieradenproducten en het toenemend gebruik van platina (relatie)geschenken de acceptatie van platina. Het gevolg is dat nieuwe consumenten in de minder grote steden voor uitbreiding zorgen van de belangstelling voor dit edelmetaal.

Strengere emissienormen in Europa

Een ander belangrijk consumentensegment voor platina is de Europese personenautosector. Ondanks de turbulente Europese economie neemt de groei van het personenautosegment toe. Hierdoor blijft de verkoop van personenauto’s in Europa stabiel, terwijl de totale detailhandel in Europa tot dusver dit jaar is ingezakt. Dit is goed nieuws voor platina, dat een sleutelcomponent is voor autokatalysatoren voor dieselmotoren. Vanwege fiscale voordelen is het overgrote deel van het Europese personenautowagenpark met dieselmotoren uitgerust.

De afgelopen jaren hebben dieselvoertuigen in Europa echter marktaandeel verloren aan benzinevoertuigen die palladium in plaats van platina in autokatalysatoren gebruiken. De invoering van de Euro 6-emissienormen in 2015 heeft deze trend gekeerd en kan de vraag naar platina in de komende jaren positief beïnvloeden. Euro 6 zet strengere beperkingen op de uitstoot van stikstofoxide (NOx) voor autoproducenten.

Hoewel autokatalysatoren niet primair helpen de NOx-uitstoot te verminderen, kan platina wel het proces optimaliseren. Om de doelstellingen voor brandstofefficiency te halen, zullen autoproducenten meer inzetten op dieselmotoren die door de toepassing van nieuwe technologie beter in staat zijn minder vervuiling te veroorzaken en energie-efficiënter zijn dan benzinemotoren.

Deel dit artikel

Over de auteur

Nitesh Shah

Nitesh Shah is Associate Director Research bij ETF Securities.


Kennispartners

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies om u de beste surfervaring te geven. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op 'Accepteren' hieronder, dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten