Albert van Zadelhoff: ‘Passief beleggen is lui’

0

Van de instroom naar aandelen ging 92% in 2014 naar passief beleggen. En dat stuit Albert van Zadelhoff, directeur van Triodos Bank Private Banking, tegen de borst. “Het is lui geld waarmee je rendement laat liggen.”

‘Passief beleggen is lui’Duurzaamheid is hét, boven alles. Maar het is niet alleen roepen wat Van Zadelhoff vanuit zijn praktijk doet. “Nee, zelfs het gerespecteerde zakenmagazine The Economist zei het onlangs. Als we wereldwijd zo lui zijn met ons kapitaal, dan zetten we de deur open voor activistische beleggers met een agenda.”

En die agenda is volgens hem niet per se in het belang van betrokken aandeelhouders. “Dat terwijl er een mogelijkheid ligt om met datzelfde kapitaal een kans te grijpen maatschappelijk rendement samen te laten gaan met financieel rendement.”

Waardenset

Alleen kijken naar financiële outperformance is volgens hem oud denken. “Net als Mark Mobius rondstruinen op zoek naar uitsluitend financieel rendement is niet meer van deze tijd. Geef mij dan maar, hoewel wellicht niet zo origineel, een waardebelegger als Warren Buffett. Die zet zijn waarden als belegger in om rendement te maken.”

Van Zadelhoff roept institutionele beleggers op hetzelfde te doen. “Het kan niet zo zijn dat je als pensioenfonds je vermogensbeheerder alles laat bepalen en hem geen waardenset meegeeft. Daarmee dek je de risico’s niet af. Bovendien geef je een vrijbrief om de waarden naast je neer te leggen, die je als pensioenbestuur impliciet altijd bezit als maatschappelijke organisatie.”

De vraag is natuurlijk wel of een waardenset zoals Triodos die hanteert ook financieel rendement oplevert. Van Zadelhoff is overtuigd van wel. “Onderzoek van Harvard heeft onlangs niet alleen handzame definities gegeven van wat nu eigenlijk duurzame bedrijven zijn, maar heeft ook laten zien dat duurzame bedrijven beter op de beurs presteren.” Kortom, je zou wel dom zijn om daar niet in te investeren.

Maar toch wringt er dan nog wat. Is het beter te investeren in een bedrijf waar nog een wereld in duurzaamheid is te winnen of moeten we voor koplopers gaan? “Onderzoek van Wharton University laat zien dat we de beste financiële outperformance halen als bedrijven in het begin van een S-curve in duurzaamheid zitten.” Van Zadelhoff zegt eerst het gesprek met een dergelijk bedrijf aan te gaan. “We moeten een commitment aan duurzaamheid zien. Anders stappen we niet in.”

En wanneer stapt Triodos dan uit? “Vaak komt het niet zo ver. Als we besluiten een brief te schrijven, is dat voor het bedrijf en overige aandeelhouders al een teken aan de wand dat ze moeten veranderen. In die zin zijn we als het ware een frontrunner. We hebben meer impact dan onze omvang als middelgrote bank doet vermoeden.” De bedrijfstop wil volgens hem worden uitgedaagd. “Iedereen heeft steun nodig om duurzaamheid aan de achterban te communiceren. Die steun geven we graag.”

Duurzame trackers

Van Zadelhoff richt zijn pijlen ook op duurzame trackers. Het harde oordeel? “In feite is het woord al een contradictio in terminis. Je hebt daarmee alleen duurzame criteria, maar draagt daarmee niets bij aan engagement, aan de stimulans die bedrijven nodig hebben. Duurzame trackers voelen geen verbondenheid en bedrijven weten niet eens dat er duurzaam in hen wordt belegd.”

Betrokkenheid is dan ook het sleutelwoord. De directeur wil op de valreep nog een welhaast Bijbelse anekdote kwijt over het effect van engagement. “Eén persoon kan het verschil maken, hebben we op een aandeelhoudersvergadering in Engeland gezien. Die bleef telkens zijn pleidooi voor een living wage in plaats van het minimumloon op de agenda zetten. Een bestuurder vertelde blij te zijn met het pleidooi en dat hij hier in bestuurskringen ook om gevraagd had, maar er telkens niet doorkwam. Totdat de doorbraak kwam en de man zijn gelijk kreeg. Zo kun je als eenling dus impact hebben.”

In het kort…
Naam: Albert van Zadelhoff
Onderneming: Triodos Bank Private Banking
Leeftijd: 55
Bewondert: Warren Buffett, omdat “hij een echte waardebelegger is.”
Motto: “Pak je verantwoordelijkheid.”
Verder: “Voel betrokkenheid bij je investering.”

6 uitgangspunten van Albert van Zadelhoff:
1. Alleen kijken naar financiële outperformance is oud denken.
2. Zet geld in voor het belang van alle stakeholders.
3. Laat trackers links liggen.
4. Onderschat de impact die je kunt maken niet.
5. Geef steun aan duurzame koplopers.
6. Formuleer van tevoren de set aan waarden, en houd je daar dan ook aan.

Deel dit artikel

Over de auteur


Kennispartners

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies om u de beste surfervaring te geven. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op 'Accepteren' hieronder, dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten