DeGiro heeft de onzorgvuldige order routering van BinckBank herbevestigd. In reactie op een persbericht van BinckBank benadrukt de online broker nogmaals het belang en de juistheid van een door het bedrijf gepubliceerd rapport. “BinckBank neemt een opmerkelijk standpunt in, met duidelijk als enig doel de discussie weg te leiden van de feitelijke inhoud en ernst van het rapport”, zo stelt DeGiro.
“We nodigen nogmaals iedereen uit ons rapport te bekijken en dan met name de tweede bijlage, waarin we voor de eerste transactie het door BinckBank/TOM zelf geleverde overzicht analyseren en daarmee onomstotelijk aantonen dat de TOM order routering flash trading toelaat op orders van klanten van Binckbank.”
Voor wat DeGiro betreft valt er niets rectificeren, laat directeur Gijs Nagel weten. “BinckBank probeert slechts op oneigenlijke wijze de discussie af te leiden van hun onzorgvuldige keuze voor de order routering van hun klanten door het met veel bombarie richting DeGiro te spelen.”
Foto van de markt
Nagel benadrukt dat het hier een actuele en relevante discussie betreft over beursplatformen en flash trading. “We betreuren het bijzonder dat de discussie nu op deze manier gevoerd wordt.”
Om duidelijkheid in de situatie te krijgen, eist DeGiro van Binck/TOM ook voor de andere transacties de vereiste post-trade transparantie. Eerdere verzoeken hiertoe heeft BinckBank onrechtmatig afgewezen, aldus Nagel. “Onderdeel van deze post-trade transparantie is ook het leveren van een foto van de markt op het moment dat de Smart Order Router in actie kwam.”
Verantwoordelijkheid
Voor wat betreft de beschuldigingen van BinckBank waarvan de broker DeGiro beticht, zegt Nagel het volgende: “De beschuldiging ten aanzien van marktmanipulatie zou betekenen dat het ons als broker niet zou zijn toegestaan te testen wat het effect is van het aanpassen van de order routering voor onze klanten. Dit is volgens ons juist een primaire verantwoordelijkheid van een broker. Het verbieden hiervan zal niet in de lijn van de regelgeving zijn.”
Nagel vervolgt: “De beschuldiging ten aanzien van onjuiste wijze van het maken van “vergelijkende reclame” is onterecht. DeGiro heeft slechts een onderzoek via een persbericht openbaar gemaakt. Het is BinckBank zelf die de gebrekkige order routering aanprijst als één van de tien redenen om klant te worden.”