BNP Paribas Investment Partners (BNPP IP) breidt de SICAV Parvest uit met drie nieuwe maatschappelijk verantwoorde beleggingsthema’s (SRI, Socially Responsible Investment), die volgens de vermogensbeheerder aansluiten bij “de grote sociale, economische en ecologische uitdagingen van morgen”. De drie thema’s zijn Human Development, Aqua en SMaRT Food.
Human Development is een internationale aandelenstrategie die belegt in bedrijven die naar verantwoorde en duurzame groei streven en met hun activiteiten de levensomstandigheden van zoveel mogelijk mensen willen verbeteren.
Beheerder Giordano Beani: “De toekomstige generaties staan voor tal van uitdagingen, zeker op het vlak van de gezondheid, de groei en de vergrijzing van de bevolking en de steeds snellere verstedelijking. Voor bedrijven die op deze vraagstukken kunnen inspelen en oplossingen aanreiken om uiteindelijk de levensomstandigheden van zoveel mogelijk mensen te verbeteren, bieden ze ook groeipotentieel op lange termijn.”
Watersector
Aqua belegt wereldwijd in aandelen van bedrijven die actief zijn in de watersector. De strategie wordt beheerd door Impax Asset Management, de in ecologisch beleggen gespecialiseerde partner van BNPP IP.
Simon Gottelier, beheerder bij Impax van Aqua: “De vele groeivectoren van de watersector zijn blijvend: de behoefte aan nieuwe waterinfrastructuur in de opkomende markten, de noodzaak in de ontwikkelde markten om te renoveren, strengere regelgeving om de waterkwaliteit voor consumenten te garanderen… Overal ter wereld zijn aanzienlijke investeringen nodig om zoveel mogelijk mensen van voldoende en schoon water te voorzien.”
Voedingsketen
Parvest SMaRT Food is een internationaal aandelenfonds en belegt in ‘Sustainably Manufactured and Responsibly Transformed Food’ (SMaRT Food). Het identificeert bedrijven in de voedingsketen die zich voor het milieu inzetten. Zij onderscheiden zich door in hun activiteiten of werkwijze actief naar duurzame ontwikkeling te streven.
Michael Landymore, als beheerder bij Impax verantwoordelijk voor de strategie SMaRT Food: “De vraag bij consumenten naar natuurlijke, niet-vervuilende voeding groeit gestaag. Bovendien dwingt de publieke opinie overheden ertoe maatregelen te nemen die milieuproblemen zoals vervuiling en klimaatverandering aanpakken. Er zal langdurig zwaar geïnvesteerd moeten worden om die grote uitdagingen het hoofd te bieden.”