De identiteit van een fondsmanager speelt een belangrijke rol bij beleggers als ze aandelen kopen. Daarbij komt ook discriminatie om de hoek kijken. Heet je Mustafa en beheer je een beleggingsfonds, dan krijg je 10% minder beleggingen dan wanneer je John had geheten.
Beleggers kopen een aandelenfonds minder snel als de manager van dat fonds een buitenlands klinkende naam heeft, ook al presteert het fonds hetzelfde als andere. Dat blijkt uit onderzoek van de Tilburgse hoogleraar Oliver Spalt en twee collega’s uit Mannheim en Miami naar beleggingen in Amerikaanse aandelenfondsen.
De onderzoekers verzamelden de namen van alle fondsmanagers die een actief Amerikaans aandelenfonds beheerden tussen 1993 en 2011 en vroegen een willekeurige steekproef van 150 Amerikanen om aan te geven welke namen buitenlands klinken. “Naar schatting lopen aandelenfondsen met managers met buitenlands klinkende namen hierdoor per jaar ruim 133.000 dollar mis”, stelt Spalt.
Terrorisme
Ook ontdekten de onderzoekers dat grote terroristische aanslagen een rol spelen in de investeringsbeslissing van beleggers. “Dit hebben we opnieuw getest na de aanslagen bij de Boston Marathon in april 2013. Ook hier zien we een duidelijk daling van investeringen in aandelenfondsen met managers wier naam buitenlands klinkt, helemaal bij Arabisch klinkende namen.”
Kijken beleggers überhaupt naar de identiteit van hun fondsmanagers? Ja, aldus Spalt. “We hebben een online enquête gedaan in de Verenigde Staten, waarin we deelnemers vroegen of ze de fondsmanager kennen als ze aandelen kopen. Van de respondenten geeft 64% aan dat de identiteit van de fondsmanager een belangrijke rol speelt bij de keuze van een fonds en zegt 57% de fondsmanager te kennen bij het maken van die keuze.”
Omgevingsfactoren
Een andere serie tests laat zien dat ook de omgeving van een belegger een rol speelt. “Beleggers die wonen in een regio met meer mensen van buitenlandse origine, investeren meer in fondsen met buitenlands klinkende managers”, aldus Spalt. “Dit noemen we ‘in-group bias’: mensen denken automatisch positiever over mensen uit wat ze als hun eigen groep beschouwen, en zijn onverschillig of zelfs negatief over mensen van buiten hun eigen groep.”
Het onderzoek laat volgens Spalt zien dat ook beleggers zich laten leiden door hun onderbuikgevoel. “Je zou denken dat beleggers alleen geïnteresseerd zijn in de opbrengst van een fonds, in de cijfertjes. Niet dus; ook beleggers laten zich leiden door niet-rationele motieven.”