Drempel tegen paniek

0

Anders dan in het verleden wordt de klachtenprocedure bij het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid) voor de consument helemaal gratis. Nu denk ik meteen bij gratis: wie betaalt dat dan en gaat dit niet veel meer ongegronde klachten uitlokken?

De geschillencommissie heeft per 1 oktober 2014 de behandeling van klachten veranderd om, zoals zij zelf aangeeft, de afhandeling van klachten te versnellen en meer ruimte te bieden voor bemiddeling door de ombudsman.

Vóór 1 oktober rekende het Kifid een geringe bijdrage. In het geval de ombudsman een klacht ongegrond verklaarde 100 euro en in de overige gevallen 50 euro. Voor de financiële dienstverleners gold een jaarbijdrage. En daar verandert niets in. Die totale jaarbijdrage wordt berekend aan de hand van de aantallen te verwachten klachten.

Alex-strategie

De laatste tijd klagen veel Alex-beleggers op internet vanwege het, in hun ogen, slechte rendement. Gek gemaakt door hun eigen hebzucht en goede mediacampagnes van Alex zijn ze gaan beleggen, maar begrijpen volgens mij niet goed hoe de Alex-strategie werkt als ik hun commentaren lees.

Ik geef hier niet een oordeel of de strategie goed of slecht is, maar Alex probeert een belegger te beschermen tegen grote verliezen in dalende markten. Op zich een prima uitgangspunt, maar de belegger moet wel doorhebben wat dat betekent.

In een periode met veel onzekerheden en plotselinge gebeurtenissen kan het zijn dat Alex, achteraf gezien, onterecht uitstapt. Alex zal weer instappen op hogere niveaus en dat kan rendement kosten. Zo werkt zo’n strategie nu eenmaal.

Nieuwe kostenpost

Momenteel zijn de Alex-beleggers elkaar aan het ophitsen op internet. Ze vinden de antwoorden van Alex niet bevredigend, hebben al contact gehad met de Vereniging van Effectenbezitters (VEB) en verwijzen naar sites waarop vernietigde rapporten staan (geschreven door vakgenoten) over Alex. Als een belegger een klacht indient bij Alex, zal die worden afgewezen, verwacht ik. Het is een strategie die ze volgen en die werkt soms nu eenmaal beter dan anders.

Dan maar gratis naar het Kifid. Ik schat dat Alex 40.000 beleggers heeft en als die allemaal naar dit klachteninstituut gaan, dan zullen de kosten de spuigaten uitlopen. Bouw een drempel in om te voorkomen dat iedere belegger bij het minste geringste ongenoegen naar het Kifid gaat. Laat een belegger bij een onterechte klacht een vast bedrag of een percentage van de claim betalen. Zo voorkom je onnodige zaken die onze sector geld kosten.

Laat ik duidelijk stellen dat ik het prima vind dat er een klachtencommissie is die beleggers helpt bij grote misstanden. Maar mijn angst is dat het Kifid de volgende grote kostenpost gaat worden voor onze sector. En we moeten ook realiseren dat alle toezicht-, omslag- en Kifid-kosten uiteindelijk door de klanten van die dienstverleners moeten worden betaald.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie The Asset

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website en nieuwsbrief van The Asset. Het team brengt met name nieuws en visies die interessant zijn voor beleggingsprofessionals.


Kennispartners

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies om u de beste surfervaring te geven. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op 'Accepteren' hieronder, dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten