Google is zelf zijn grootste vijand

0

Interactieve thermostaten, een streaming muziekdienst, kunstmatige intelligentie en alternatieve energie. Los van elkaar lijken de meest recente overnames van Google maar heel weinig met elkaar te maken hebben. Larry Page heeft echter een groter plan voor zijn bedrijf.

In de ideale wereld van bestuursvoorzitter Page is en blijft Google niet alleen voorloper, maar zal het ook nog veel omvattender worden op een heel breed vlak aan technologische gebieden. Sommige daarvan krijgen extra aandacht. Andere zullen worden losgelaten.

Zo is Page van meet af aan geen fan van de ‘ouderwetse’ pc. Een pc weet immers niet waar je bent of wat je doet. De data die Google genereert weten dit echter wel, ook van een pc-gebruiker. Met producten als Google Now kan de software anticiperen op vragen die jij mogelijk zou kunnen stellen.

Verzamelwoede

De grote hoeveelheid data die Google verzamelt, stelt de onderneming in staat vrijwel alles van de gebruikers te weten. Hoewel dit een enorm concurrentievoordeel vormt, is het niet het enige waardoor Google vooruitloopt. Het merendeel van dit soort nieuwe manieren van denken heeft het bedrijf door de jaren heen verworven door acquisities.

In 2001 deed Google met Deja News, een online nieuwsgroep waar mensen met elkaar konden discussiëren, zijn eerste overname. Kort gezegd was het één van de voorlopers van de social media services zoals we die nu kennen. Ook een belangrijk deel van het huidige aanbod van diensten komt voort uit acquisities. Zo is Google Maps ontstaan uit een overname van Where2Tech en is Google Earth eigenlijk een afstammeling van het bedrijf Keyhole, dat in 2004 werd gekocht.

De overnames zijn grofweg in drie categorieën te verdelen. De eerste zijn kleinere deals gericht op talent en technologie. De tweede categorie heeft als doel kernfuncties te verbeteren. De laatste categorie richt zich eveneens op kernfuncties, maar dan op vlakken waar Google nu (nog) geen positie heeft, maar deze wel wil krijgen. Het afgelopen jaar is er vooral in de laatste categorie een groot aantal nieuwe producten bijgekomen.

Geheimzinnig

Sinds 2013 is Google wat geheimzinniger gaan doen over zijn overnames. Het exacte aantal acquisities wordt niet meer in het jaarverslag weergegeven. Alleen het totale bedrag dat het desbetreffende jaar is uitgegeven aan overnames wordt verantwoord. Analisten schatten dat de onderneming sinds 2010 gemiddeld minimaal één overname per week heeft gedaan.

De laatste acquisities worden veelal geschaard onder ‘Google X’. Het is de benaming van het geheime laboratorium, waar de meest innovatieve projecten aandacht krijgen. Producten die uit dit lab zijn gekomen zijn onder meer de zelfrijdende auto, Google Glass en de slimme contactlens voor diabetici.

Het project met het oplaten van ballonnen, die zo onherbergzame gebieden kunnen voorzien van internet, is één van de bewijzen dat Google altijd met de toekomstige bedrijfsvoering bezig is. Deze ballonnen zullen vooral in gebieden in het Midden-Oosten, Latijns-Amerika en Afrika kunnen zorgen voor nieuwe internetgebruikers en, nog belangrijker voor Google, ook voor nieuwe gebruikers van Google.

Levens bepalen

De kans is dan ook aanzienlijk dat Google niet alleen nog lang in onze levens zal blijven, maar deze zelfs steeds meer zal bepalen. Google is zelf zijn grootste vijand. Als de onderneming te groot en te invloedrijk wordt, dan zal de weerstand van overheden en overige instanties groter worden. De Europese Commissie lijkt het, onder invloed van een sterke (media)lobby, ook één van de speerpunten van haar beleid te maken.

Het kan echter zo maar nog jaren duren voordat dit mogelijk resultaat zal opleveren. Het meer spreiden over verschillende diensten en producten is in dat licht gezien een verstandige tegenreactie van Google. Er blijven voldoende onontgonnen gebieden over voor de onderneming.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie The Asset

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website en nieuwsbrief van The Asset. Het team brengt met name nieuws en visies die interessant zijn voor beleggingsprofessionals.


Kennispartners

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies om u de beste surfervaring te geven. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op 'Accepteren' hieronder, dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten