Het aandeel Apple heeft in 2014 een geweldige koersstijging doorgemaakt, met een stijging van 36,5% in één jaar. Daarmee verslaat het de S&P 500 met een factor 3,6. Dit was in belangrijke mate te danken aan de succesvolle introductie en verkopen van de nieuwe iPhone 6 (en 6 Plus) en iPad Air 2.
Maar ook de aankondiging van de Apple Watch, waarvoor de verwachtingen hooggespannen zijn, had veel impact. Het horloge zal eind maart voor het eerst verkrijgbaar zijn. Afgelopen jaar is het bedrijf tevens een aantal belangrijke samenwerkingsverbanden aangegaan. Zo wil Alibaba samenwerken op het gebied van mobiele betalingen. Alipay zou met Apple-producten gecombineerd kunnen worden.
In de zomer van 2014 kondigde Apple de samenwerking met IBM aan. Dit was een zeer belangrijk moment, omdat de bedrijven sinds de jaren negentig aartsvijanden van elkaar waren. Nu slaan ze echter de handen ineen om de zakelijke markt (voor Apple) te betreden en (voor IBM) beter te bedienen. De eerste applicaties gericht op de zakelijke markt hebben het levenslicht al gezien. Ook de iOS8-software is beter ingericht om de zakelijke markt te bedienen. Het kan voor Apple de start zijn van nog veel meer moois.
Geen prijsconcessies
De onderneming blijft inzetten op het leveren van de hoogste kwaliteit producten. Daarom worden er geen prijsconcessies gedaan. Men had verwacht dat Apple wellicht met lagere prijzen zou kunnen komen voor zijn iPhones, omdat de inputkosten gedaald waren. Het bedrijf kiest er echter bewust voor dit niet te doen. Sterker nog, in bijvoorbeeld Rusland werd als gevolg van de gedaalde roebel de prijs van de iPhone juist verhoogd.
Samsung wordt voor zijn beleid van goedkopere telefoons juist afgestraft. Deze concurrent wordt vol geraakt door de opkomst van de smartphones van Huawei en Lenovo, die onder de prijzen van Samsung (kunnen) leveren.
Apple blijft de onderneming met de meest gewilde apparaten ter wereld. Door de lagere inputprijzen kan het juist weer hogere marges behalen. De activiteiten van de onderneming blijven zeer winstgevend. De afgelopen negen kwartalen wist het gemiddeld een nettowinst van 9 miljard dollar per periode te behalen.
Het grootste gedeelte (55%) van de omzet komt nog steeds voor rekening van de verkopen van de iPhone. Deze verkopen groeien ook nog steeds het hardst en het marktaandeel neemt toe. Op de tweede positie staat intussen de iPad, die ruim bijdraagt aan de omzet. De verkopen van de iPhone zullen ook in het aankomende jaar sterk stijgen. Ook verwacht men veel van het online betalingssysteem Apple Pay en de verkoop van software via iTunes. In de App Store werd vorig jaar een recordomzet behaald.
Meest succesvolle kwartaal
Het management van Apple heeft sinds het aantreden van Tim Cook als bestuursvoorzitter een opzienbarende verandering doorgemaakt in de houding ten opzichte van aandeelhouders. In 2012 werd begonnen met een grootschalig capital return-programma, op aandringen van de activistische aandeelhouder Carl Icahn. Het aandeel Apple keert tegenwoordig zo’n 1,8% dividend uit, iets waar oud-topman Steve Jobs nooit voor te porren was.
Voor dit programma, dat loopt tot eind dit jaar, is zo’n 130 miljard dollar gereserveerd. En hoewel Apple (nog steeds) één van de grootste cashposities ter wereld heeft, is er de afgelopen anderhalf jaar voor dit bedrag uit fiscale overwegingen ongeveer 35 miljard geleend.
De kwartaalcijfers, die eind januari werden gepubliceerd, bleken de beste ooit. De waardering van het aandeel is niet meer zo laag als in 2013, maar vergeleken met haar sectorgenoten is Apple niet duur. Het ziet er naar uit dat 2015 het jaar wordt van de wearable devices en de onderneming gaat hier ongetwijfeld de vruchten van plukken. Dat maakt naar mijn mening het aandeel nog steeds koopwaardig als appeltje voor de dorst.