De vermogensbeheersector heeft te maken met fundamentele veranderingen. Hoe gaat de toekomst eruit zien? De nieuwe contouren zijn overduidelijk zichtbaar. De wereldwijde financiële crisis die ons enkele jaren geleden nog geselde, heeft haar weerslag niet gemist. Ook vermogensbeheerders kregen te maken met onvrede onder cliënten.
Vóór die ellendige periode hadden klanten met name oog voor de performances en een fatsoenlijke behandeling. Maar de cliënt wil tegenwoordig buiten dat veel extra’s. Zijn verwachtingspatroon is veranderd. En het aanvullende eisenpakket wordt alleen maar groter.
De door de klant gepercipieerde value for money moet hoe dan ook doorslaggevend zijn. De klant wil meer dan een deftige meneer of mevrouw tegenover zich. Als het ware lijkt een democratisering van het vermogensbeheer vaste voet aan de grond te krijgen. Transparantie is absoluut een basisvoorwaarde en het is goed dat hier een sterk accent op wordt gelegd.
Verder scheppen de technologische ontwikkelingen en de digitale revolutie andere standaarden. Vermogensbeheerders mogen de uitwerking daarvan niet onderschatten. Achterblijven betekent ondergang. Geboden is een focus op het stimuleren van innovatie en die economisch te verzilveren. De businessmodellen moeten daarop worden afgestemd.
Vrees niet. Een vermogensbeheerder hoeft niet buitenspel komen te staan. Maar het is wijs als traditionele partijen ook invulling geven aan de behoeftemutaties van de nieuwe tijd. Die tijd biedt tegelijkertijd uitzonderlijke kansen.