Het Chinese nieuwjaar van de draak wordt geassocieerd met geluk, prestaties en kracht. Zal de Chinese economie dit Lunar New Year deze kenmerken hebben? Vermogensbeheerder Fidelity International deelt zijn visie.
De Chinese economie zit in een andere cyclus dan westerse markten na de heropening in 2023. De overheid neemt nu juist maatregelen om investeringen en consumptie te stimuleren. Zo heeft de verzwakte vastgoedmarkt het consumentenvertrouwen aangetast, maar de lagere hypotheekeisen en steun voor projectontwikkelaars kunnen dit verhelpen.
Voor de arbeidsmarkt lijkt het ergste achter de rug en bedrijfswinsten kunnen een belangrijke motor zijn voor het beleggersvertrouwen. China heeft daarnaast haar pijlen gericht op hoogwaardige productie en binnenlandse consumptie om zo minder afhankelijk te zijn van investeringen en onroerend goed. Het innovatietempo blijft dan ook hoog en sectoren zoals hernieuwbare energie en elektrische voertuigen bieden veel kansen. Belangrijk is daarbij ook dat de Chinese consument een voorkeur heeft voor binnenlandse merken, wat lokale bedrijven een groot marktaandeel bezorgt. Zo zijn er volgens Fidelity ondanks de trage economische activiteit nog steeds kansen te vinden in ’s werelds op een na grootste economie.