Schroders: Zal het autobezit afnemen door diensten als Uber?
In de afgelopen vijf jaar is Uber uitgegroeid van een ‘techie trouble-maker’ tot een wereldwijd opererende internetonderneming die bemiddelt tussen reizigers en aanbieders van personenvervoer. Maar ondanks de stormachtige ontwikkeling van bedrijven als Uber en Lyft blijft de obsessie van de consument met autobezit onverminderd groot, gezien de nog altijd hoge autoverkopen in de ontwikkelde landen. De nieuwe mobiliteitsmodellen die deze bedrijven aanbieden, lijken volgens Katherine Davidson, global sector specialist bij Schroders slechts een geringe impact op het autobezit en autoverkopen te hebben.
Uber en Lyft groeien hard
Sinds 2013 is de gecombineerde omzet van Uber en Lyft bijna 80x zo groot geworden. Uber is nu aanwezig in meer dan 600 steden, heeft 75 miljoen passagiers, en voltooide meer dan 4 miljard autoritten in 2017. Voor Lyft zijn dat 65 steden, 23 miljoen reizigers en 375 miljoen ritten. De afname van de diensten van Uber en Lyft is relatief geconcentreerd in stedelijke gebieden. New York City en San Francisco alleen al zijn goed voor ongeveer 15% van de Uber-chauffeurs in de VS, terwijl deze steden minder dan 3% van de Amerikaanse bevolking vertegenwoordigen. Uit enquêtegegevens blijkt dat vooral jonge, goedopgeleide en welvarende consumenten taxidiensten afnemen.
Autobezit neemt nog niet significant af
Consumenten blijven vooralsnog auto’s kopen. De verkoop van Amerikaanse auto’s stagneert al een paar jaar, maar blijft hangen op een zeer hoog niveau van meer dan 17 miljoen per jaar. Na een piek in 2011-2012 is het aantal huishoudens zonder auto of slechts een auto per gezin gedaald, terwijl het aantal huishoudens met twee of meer auto’s is toegenomen. In de doelgroep van Uber en Lyft (leeftijd 15-34), is het aantal autovrije huishoudens in 2016 gedaald. In tegenstelling tot de veronderstelling dat millennials het autobezit zouden afwijzen, kan dit erop wijzen dat ze slechts ‘trage starters’ waren, mogelijk door hun economische situatie. Deze bevindingen gelden zelfs in stedelijke gebieden en in Californië, de thuisbasis van ‘early adopters’.
Uit een recente studie van de Amerikaanse Transport Research Board is echter ook gebleken dat de verkoop van auto’s per hoofd van de bevolking met gemiddeld 3-4% daalde in de jaren nadat Uber en Lyft in een staat begonnen zijn hun diensten aan te bieden. Uit een onderzoek van de University of California:Davis dat zich uitsluitend op metropoolgebieden richtte, bleek dat nog altijd minder dan 10% van de consumenten zijn autobezit verminderde nadat ze waren begonnen gebruik te maken van de diensten van Uber of Lyft. De gebruikers zouden waarschijnlijk nog steeds meer auto’s bezitten dan niet-gebruikers, gezien hun hogere inkomensniveau.
Aantal afgelegde kilometers neemt toe
Opvallend punt uit het onderzoek is dat meer dan 20% van de ritten met Uber of Lyft in andere situaties (bijv. met de eigen auto) helemaal niet zou zijn gemaakt. Dit zijn extra reizen waardoor het totale aantal afgelegde kilometers stijgt. Dit heeft verscheidene gevolgen voor autobedrijven en leveranciers. Zelfs als het particuliere autobezit uiteindelijk zou afnemen naarmate meer gebruik wordt gemaakt van de diensten van Uber en Lyft, zou een hogere bezettingsgraad en snellere vervangingscycli kunnen resulteren in een veel kleinere impact op de jaarlijkse autoverkopen. Indien daarentegen een aanzienlijk deel van deze verkopen hoofdzakelijk aan ‘fleet’-afnemers zou plaatsvinden, zou dit kunnen leiden tot een lagere omzet door geringere afname van dure opties, potentiële volumekortingen, enz.