De consument moet dé aanjager worden van de wereldwijde economische groei. Dat is dit jaar één van de belangrijkste conclusies van de Fidelity Analyst Survey. De uitkomsten bieden beleggers een inkijk in de verwachtingen van managementteams in tal van regio’s en sectoren. Lees en laat het op u inwerken.
De resultaten van het toonaangevende onderzoek komen voort uit circa 17.000 één-op-één gesprekken die 200 Fidelity-analisten met decisionmakers uit het wereldwijde bedrijfsleven voerden en uit cijferanalyse.
In de Fidelity Analyst Survey 2016, dat op maandag 14 maart gepubliceerd werd, signaleren de analisten voor het lopende jaar een aantal belangrijke trends die van invloed zijn op de economie:
[1] Ontwikkelde markten en opkomende markten groeien steeds verder uit elkaar
Dat komt doordat de fundamentals in de ontwikkelde markten sterk blijven, terwijl de opkomende markten met steeds meer tegenwind te maken krijgen.
[2] De wereldwijde economische groei steunt op innovatie, consumptie in de ontwikkelde landen, het veranderende landschap in de financiële sector of een combinatie van die drie
Opvallend is dat weinig sectoren immuun zijn voor verstorende effecten van nieuwe technologieën, uitvindingen en businessmodellen. Dit betekent dat de concurrentieverhoudingen en pricing power in bepaalde sectoren op de schop gaan. Het verschil tussen bedrijven die innovatie omarmen en ondernemingen die dat nalaten wordt aanzienlijk groter.
[3] Dé groeimotor bij uitstek voor de komende twaalf maanden is de consument in de ontwikkelde markten
Die heeft dankzij de lagere energieprijzen meer koopkracht, profiteert van de lage inflatie, (indirect) hogere lonen en een arbeidsmarkt die aantrekt.
[4] Zowel in Europa als in Amerika is het einde van de cyclus nog niet bereikt
Bedrijven zijn gemiddeld even gezond als vorig jaar. Europese ondernemingen zijn er zelfs licht beter aan toe. In het Amerikaanse bedrijfsleven gaat het iets slechter.
[5] Japan lijkt positief te verrassen
De verbetering van corporate governance, de derde poot van het Abenomics-beleid, begint zijn vruchten af te werpen en stimuleert meer aandeelhouderswaarde.
[6] Diverse groeimarkten zitten nog middenin de storm en beleggers zullen daaromheen moeten zien te navigeren
Vooral groeimarkten die afhankelijk zijn van grondstoffen (het Midden-Oosten, Afrika en Latijns-Amerika) zitten in de hoek waar de klappen vallen.
[7] China maakt de ommezwaai van ‘fabriek van de wereld’ naar een consumentengestuurde economie
Volgens de Fidelity-analisten gebeurt dit niet zonder slag of stoot. De groeidynamiek van China komt onvermijdelijk lager te liggen.
[8] In de ‘oude economie’ slaat de fikse daling van de olie- en andere grondstoffenprijzen keihard toe
Zowel terugkerende uitgaven als geplande nieuwe investeringen worden massaal uitgesteld of teruggeschroefd. Dit heeft tot gevolg dat de overcapaciteit volledig wordt weggewerkt.
[9] De financiële sector haalt de broekriem aan
Nieuwe regels zorgen voor een gezondere balans en meer solvabiliteit. Toch zijn er risico’s zoals zwakkere groei- en inflatievooruitzichten of een grote blootstelling aan de energiesector. Problemen in de financiële sector kunnen gemakkelijk overslaan naar de reële economie zodra de angst op de markten tot een self-fulfilling prophecy leidt en de geldkranen onherroepelijk dichtgaan.