Internet zorgt voor ingrijpende veranderingen in de productiecapaciteit van China, stelt Louisa Lo van het Asian Equities Team van Schroders. Analisten wijzen vaak bij internet in China op de penetratiegraad, of de enorme vlucht die e-commerce heeft genomen. Minder oog is er voor de verstrekkende consequenties die internet heeft voor de Chinese groei via de bedrijfsvoering.
Internetactiviteiten met alles wat daarbij hoort, kan uitgroeien tot 22% van het bbp in 2025. Ook al vertaalt dit zich niet direct in aandelenrendement, toch zullen ook bedrijven profiteren die via internet hun productiviteit weten te verhogen. Grootste voordeel ziet Schroders in het gebruik van internet om het werkkapitaal efficiënt in te zetten en kostenbesparingen te realiseren.
Het gebrek aan zakelijke connectiviteit is een gebied dat veel potentie biedt. Slechts 20-25% van de kleine bedrijven in China heeft een internetverbinding, tegen 75% in de Verenigde Staten. Internet kan het mkb ook helpen in de beperkte toegang tot kapitaal, dankzij de online financiële dienstverlening.
Schroders wijst op de ‘healthcare’-sector, waar digitale patiëntendossiers een grote verbetering van de infrastructuur kan betekenen. Ook helpen online platforms de transparantie en competitie in de gezondheidssector verbeteren.
Voordelen zijn er ook voor de maakindustrie, zoals voor autoproducenten. Een gezamenlijke benadering van de productontwikkeling biedt veel kansen. Realtime data helpt de operationele efficiency te verbeteren, afgezien van de winst op het gebied van transparantie, voorraadcontrole en productiecapaciteit.
Waar liggen de kansen voor beleggers? In die sectoren, waar internet waarde kan toevoegen op het operationele en bestuurlijke vlak. Healthcare en de autoindustrie zijn twee voorbeelden, naast banken, vastgoedontwikkelaars en retailers. Bedrijven die technologie inzetten om operationele kosten te verlagen, of die internetconnectiviteit toepassen in de kernprocessen, zullen profiteren van de verdere opmars van de online activiteiten.
Lees meer in de marktvisie ‘Internet connectivity to boost Chinese productivity’ van Louisa Lo