‘Nieuwe sectoren zorgen dat China interessant blijft’

0

Hoewel ik de bezorgdheid over de vraag in China naar grondstoffen zeker niet onder het tapijt wil vegen, is de bloei van nieuwe sectoren en diensten in China in mijn ogen een nog boeiender verhaal. Volgens ons is er een mooie toekomst weggelegd voor onder andere de muziekindustrie en de cosmetische sector.

'Nieuwe sectoren zorgen dat China interessant blijft'Er is heel wat te doen geweest over de vertraging van de groei in China en de impact daarvan op de vraag naar grondstoffen en als bijgevolg de grondstoffenprijzen. De meeste aandacht gaat naar de koersschommelingen van ruwe aardolie, terwijl het aandeel van China in het wereldwijde olieverbruik circa 12% bedraagt. Dat is niet weinig, maar toch minder dan het aandeel van de Verenigde Staten.

Je zou kunnen stellen dat de Chinese vraag waarschijnlijk een grotere impact heeft gehad op de prijzen van veel andere grondstoffen, waarvoor China een nog groter aandeel in de wereldwijde vraag voor zijn rekening neemt. Het aandeel van China in de wereldwijde graanconsumptie bedroeg circa 22% in 2014 en zijn aandeel in het wereldwijde metaalverbruik verdrievoudigde van 13% in 2000 naar 47% in 2014. China is een belangrijke afnemer van aluminium, nikkel, koper, zink, tin en ijzererts.

Natuurlijk is China niet alleen een afnemer van ruwe grondstoffen. De groeiende middenklasse heeft haar enorme koopkracht aangewend en nieuwe binnenlandse industrieën doen ontstaan die ons als beleggers sterk interesseren, zoals cosmetica en entertainment (cinema en muziek).

Groeivertraging China

Terwijl China blijft evolueren van een economisch groeimodel dat vooral op export was gebaseerd naar een door de binnenlandse ontwikkeling geleid model, is de groei van het algemene bbp vertraagd. Dat de groei zou vertragen, viel te verwachten gezien de enorme groei van de Chinese economie in de afgelopen decennia. We mogen daarbij niet vergeten dat de totale waarde in dollar van zijn economie enorm is toegenomen.

Een belangrijke kwestie is hoe de Chinese vraag naar grondstoffen zal evolueren naarmate zijn economische model verandert. Wij denken dat de vraag naar energie en metalen in China op lange termijn eerder zal stijgen dan zal dalen. Wij letten hier op de enorme groei en verbetering van de infrastructuur die in China nog altijd nodig is in vergelijking met ontwikkelde markten.

Deze voortgezette vraag zal waarschijnlijk worden gevoed door de aanhoudende migratie van het platteland naar de steden. Wel achten wij het mogelijk dat de vraag de eerder gestelde verwachtingen van verschillende grondstoffenproducenten niet zal inlossen, omdat zij de groei van het verbruik in China en andere delen van de wereld mogelijk hebben overschat.

Het belang van ijzererts

IJzererts is het belangrijkste onderdeel van staal en dus van cruciaal belang voor infrastructuurprojecten. Voor China bijzonder belangrijk, omdat het een aandeel van 50% in de wereldwijde productie van ruw staal heeft. Uiteraard verwachten wij dat dit aandeel zou kunnen dalen naarmate de Chinese economie zich meer op de consument richt en minder afhankelijk is van infrastructuurprojecten voor zijn groei.

Andere landen zoals India staan nog aan de start van een periode van sterke ontwikkeling van hun infrastructuur. In elk geval is China op dit moment zo belangrijk geworden dat de wereldwijde richtprijs voor ijzererts, die vroeger werd vastgesteld in Japan, nu is gebaseerd op de prijs voor leveringen in Chinese havens. De snelgroeiende staalproductie in China heeft echter ook een kwalijke keerzijde met een verregaande luchtvervuiling in en rond de hoofdstad.

Premier Li Keqiang heeft beloofd oplossingen te vinden voor dit probleem, waaronder strengere straffen voor overtreders van wetten en regels die vervuiling moeten tegengaan. Zo gingen de herdenkingen in Peking rond de 70ste verjaardag van het einde van de Tweede Wereldoorlog begin september gepaard met de tijdelijke sluiting van duizenden staalfabrieken in de regio en de stillegging van duizenden bouwprojecten om de luchtvervuiling tijdens de evenementen te verminderen.

De overheid heeft ook maatregelen genomen om de overcapaciteit in de staalsector aan te pakken, met een verschuiving van een deel van de productie van de provincie Hebei (die verantwoordelijk is voor het leeuwendeel van de smog in Peking) naar de kustgebieden. Ook wordt verwacht dat China in de toekomst meer staal zal recyclen, wat op lange termijn een impact zou moeten hebben op de productie, vervuiling en prijzen.

Hoewel wij niet kunnen voorspellen in welke richting de grondstoffenprijzen zullen evolueren, zien wij wel dat China als grootverbruiker van grondstoffen een belangrijk centrum wordt van de wereldwijde grondstoffenhandel. Tot nog toe werd die gedomineerd door Londen en New York. Een sprekend bewijs daarvan is de overname van de London Metal Exchange in 2012 door Hong Kong Exchanges and Clearing Ltd.

De muziekindustrie

Hoewel ik de bezorgdheid over de vraag in China naar grondstoffen zeker niet onder het tapijt wil vegen, is de bloei van nieuwe sectoren en diensten in China in mijn ogen een nog boeiender verhaal. Ons team speurt de markt af naar mogelijk interessante beleggingskansen in China die worden voortgedreven door een verschuiving van de smaak van de consumenten en de consumptietrends naarmate de lonen stijgen en de middenklasse blijft groeien. Op mijn reizen door China zie ik sectoren die enkele tientallen jaren geleden nog niet bestonden, maar vandaag een niet te verwaarlozen economische impact hebben.

Muziek is daar een voorbeeld van. Net als in andere delen van de wereld speelt muziek een belangrijke rol in het leven van de Chinezen. Tijdens mijn bezoeken aan talrijke Chinese steden zag ik ontzettend veel karaokebars, die de groeiende populariteit bewijzen.

De populariteit van de verschillende Chinese artiesten beoordelen is echter een volledige dagtaak, die in China misschien zelfs nog complexer is dan in sommige andere landen. Terwijl we in de Verenigde Staten bijvoorbeeld Billboard hebben als belangrijkste bron, een magazine voor de muziekindustrie dat een ranglijst van populaire songs en verkochte albums opstelt, bestaan er in China vele verschillende hitlijsten.

Volgens één bron dingt een Chinese website die muziekvideo’s streamt naar marktleiderschap door in zee te gaan met Billboard om een wekelijkse lijst op basis van zijn statistieken over de Chinese popmuziek te publiceren op zijn website. De wereldwijde muziekindustrie is niet blind voor de groeiende invloed van de Chinese consument. Zo nam de Amerikaanse rockband Bon Jovi onlangs een populaire song in het Mandarijn op.

Lastige markt

Momenteel is de Chinese muziekmarkt nog klein, met geschatte inkomsten uit digitale muziekdiensten van circa 91 miljoen dollar per jaar in 2014, terwijl dat cijfer volgens de International Federation of the Phonographic Industry in de Verenigde Staten 3,5 miljard dollar bedroeg. Officiële statistieken geven aan dat in China meer dan 400 miljoen mensen online muziek beluisteren.

Het is echter een lastige markt omdat het steeds moeilijker wordt om die mensen die online luisteren te doen betalen voor deze diensten. Er moeten dan ook nieuwe manieren zijn om het gebruik te meten en inkomsten te genereren. Eén website meet wekelijks de populariteit van liedjes aan de hand van het aantal dat geklikt is en publiceert die informatie op zijn eigen officiële website, naast gegevens van microblogsites.

Veel Chinezen zijn ook bereid te betalen om hun ‘likes’, of met andere woorden hun favoriete liedjes, te delen op het internet. Een uniek kenmerk van de Chinese muziekindustrie die de zaak nog complexer maakt is dat Chinese popliedjes tegenwoordig niet meer alleen in het Mandarijn worden gezongen, maar ook in het Kantonees.

Cosmetische sector

Nu China steeds meer verstedelijkt en het inkomen per inwoner stijgt, is het geen verrassing dat China ook zijn achterstand op de Verenigde Staten inloopt in andere consumentenmarkten, zoals de cosmetische sector. De jaarlijkse groei van de verkoop van schoonheids- en verzorgingsproducten in China overstijgt de wereldwijde groei van de verkoop van cosmetische producten. Men verwacht dat de totale verkoop van huidverzorgingsproducten in heel Azië dit jaar bijna de helft van de wereldwijde verkoop zal vertegenwoordigen.

Een groot deel van de Chinese markt voor cosmetica en huidverzorgingsproducten wordt gedomineerd door buitenlandse merken. Plaatselijke bedrijven hebben dus nog heel wat groeimarge. Zuid-Korea, dat een kwart van zijn cosmetische producten naar China exporteert, is een belangrijke speler in deze markt. Cosmetische producten worden in China verkocht via supermarkten en hypermarkten, warenhuizen, speciaalzaken en online.

Volgens ons is er een mooie toekomst weggelegd voor onder andere de muziekindustrie en de cosmetische sector in het land met het grootste aantal inwoners ter wereld. Dat de totale groei van de Chinese economie minder hoog ligt dan in de afgelopen decennia verontrust ons niet, omdat wij geloven dat China een krachtige motor voor de wereldeconomie zal blijven en nog vele jaren in veel sectoren een belangrijke rol zal blijven spelen.

Deel dit artikel

Over de auteur

Mark Mobius

Mark Mobius PH.D. is bestuursvoorzitter bij Templeton Emerging Markets Group. Hij trad in 1987 bij Templeton in dienst. Momenteel beheert hij portefeuilles die beleggen in opkomende markten.


Kennispartners

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies om u de beste surfervaring te geven. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op 'Accepteren' hieronder, dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten