China gaat door middel van de Aziatische Infrastructuur Investeringsbank (AIIB) de grootste economische corridor ter wereld ontwikkelen, de zogenoemde Nieuwe Zijderoute. En dat biedt volgens het Amerikaans magazine Time belangrijke kansen.
Het ambitieuze project is bedoeld om de belangrijkste Chinese industriesteden beter te verbinden met handelscentra elders in Azië, het Midden-Oosten en Europa. Spoorwegen voor hogesnelheidstreinen, snelwegen, infrastructuur voor energie en glasvezelnetwerken zullen China, Mongolië, Rusland, Wit-Rusland, Polen en Duitsland doorkruisen.
De Verenigde Staten hebben tevergeefs geprobeerd de oprichting van de AIIB tegen te houden, wat gezien wordt als concurrent van de Wereldbank. Het land staat er echter alleen voor. Twaalf NAVO-partners als stichtende leden en ook andere Amerikaanse bondgenoten als Australië, Nieuw Zeeland en Zuid-Korea, zijn wel toegetreden.
De kans dat de VS toetreedt, is erg klein. Toch zal dit land zijn dominante rol in Azië niet opgeven. Indirect kunnen de Amerikanen namelijk hun invloed laten gelden, omdat ze benodigde technologie, ervaring en middelen leveren aan deelnemende bondgenoten.