Carol Yuan (Aberdeen): ‘Rijst koop je online in China’

0

Wat hebben ‘time travel’ schilderijtjes, uilenballen en brandvertragende pakken met elkaar gemeen? Het zijn spullen die allemaal online te koop zijn in China. “Want in China is alles te koop, behalve China zelf”, zegt Carol Yuan, analist bij vermogensbeheerder Aberdeen.

Rijst koop je online in China

De snelheid waarmee Chinese consumenten het online winkelen omarmen is ronduit verbluffend volgens Yuan. “Slechts een paar jaar geleden was e-commerce uitsluitend het domein van jongeren op zoek naar goedkope elektronica en betaalbare hippe kleding. Slechts 15% van de Chinezen wist de e-commerce markt te vinden. Dat cijfer ligt nu op 40%.” In de slag om de meeste digitale consumenten haalt China de Verenigde Staten langzaam in. En de finish van deze race is nog lang niet in zicht.

Steeds meer producenten en dienstverleners zien brood in Chinese e-commerce. Zo kunnen inwoners van de volksrepubliek tegenwoordig met een muisklik of een swipe verzekeringen en leningen afsluiten, maar ook een aannemer of loodgieter inhuren en alles wat ze gekocht hebben gewoon huis laten bezorgen. De introductie van mobiel betalen heeft een belangrijke duit in het zakje gedaan. “In China betalen 55% van de mensen die toegang hebben tot internet hun aankopen digitaal terwijl in de VS dit slechts 19% is”, aldus Yuan.

Jongeren China betalen online

Hoe snel het kan gaan, bewijst Tencent. Het in Shenzhen gevestigde bedrijf begon vier jaar geleden met WeChat, een netwerk- en spelletjessite. WeChat rolde in razend tempo een gratis app uit, die intussen 1,1 miljard geregistreerde gebruikers telt. Deze mensen gebruiken de app om taxi´s te bestellen en te betalen, bioscoopkaartjes te kopen of hun boodschappen af te rekenen. Een levensverzekering nodig? Met WeChat is het zo geregeld.

“Het slimme gebruik van social media heeft bedrijven als ‘Three Squirrels’, een online notenbar en ‘Mogujie’, een social shopping platform, geen windeieren gelegd. Zij profiteren van het feit dat millennials gedijen bij sociale interactie en liefhebbers zijn van het delen van gebruikerservaringen. Hierin verschillen zij drastisch van oudere generaties”, legt Yuan uit.

Recente cijfers tonen aan dat de dienstensector nu goed is voor 50% van het bbp en een constante groei van 10% is haalbaar. Door het groeiend aantal transacties tussen consumenten en de explosie aan nieuwe startups zouden de consumptiecijfers wel eens veel hoger kunnen zijn dan officieel bekend is. Particuliere verkopers en dienstverleners zijn namelijk niet in de officiële cijfers meegenomen.

Rijst via Alibaba

De landbouwsector blijft niet achter. “Boeren maken tegenwoordig graag gebruik van internetreus Alibaba om hun waar aan de man te brengen”, vertelt Yuan. “Stedelingen hechten in toenemende mate waarde aan vers voedsel van goede kwaliteit. Zowel de boer als de consument heeft baat bij het omzeilen van de oude, slecht functionerende leveringsketen en dure tussenpersonen. Het omzeilen hiervan kan op de korte termijn een netto deflatoir effect hebben, maar mag niet worden verward met een zwakkere consumentenvraag.”

De werkgelegenheid die de klik-economie met zich meebrengt is aanzienlijk. “In de logistieke sector is het aantal nieuwe banen ten opzichte van 2014 met meer dan 30% gegroeid. Daarnaast melden financiële dienstverleners, ict’ers en leveranciers van woondiensten allemaal dubbelcijferige groei. E-commerce zet steeds meer Chinezen aan om iets voor zichzelf te beginnen. Hoewel officiële cijfers daarover ontbreken, kent iedereen in China wel één of meer mensen die meeliften op de digitale trend.”

Het koopgedrag van de Chinezen is de drijvende kracht achter de veranderingen in de consumentensector, stelt Yuan. “Van huisgemaakte maaltijden tot bioscoopkaartjes en van verzekeringen tot exclusieve noten, in China is echt alles online te koop. Het resultaat is een florerende consumentensector, aangejaagd door innovatie en mogelijk gemaakt door e-commerce.”

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie The Asset

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website en nieuwsbrief van The Asset. Het team brengt met name nieuws en visies die interessant zijn voor beleggingsprofessionals.


Kennispartners

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies om u de beste surfervaring te geven. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op 'Accepteren' hieronder, dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten