Er heerst weer optimisme in de sector van de financiële dienstverlening. Dit valt ter concluderen uit het nieuwe brancheonderzoek dat bedrijfsinformatiespecialist Graydon uitstuurde naar 5000 ondernemingen in Nederland en België. Zo’n 62% van de financiële dienstverleners ervaart de markt vandaag als positief. Het blijkt dat de financiële sector fors inzet op klanttevredenheid.
Vorig jaar was dit slechts 40%. Meer dan de helft (61%) van de ondervraagden verwacht ook een stijging van de omzet. Bij 10% van hen bedraagt die stijging zelfs meer dan 20%. Nog opvallend: klanttevredenheid staat in de sector van de financiële dienstverlening meer dan ooit centraal.
“De klanttevredenheid blijkt vandaag heel belangrijk in de financiële sector”, constateert Mark Beekman, Group Marketing Director bij Graydon. “Meer dan in te zetten op extra omzet of nieuwe klanten, willen de financiële dienstverleners vooral hun bestaande klanten tevreden houden. Dit is een zeer goede instelling: onderzoek heeft immers uitgewezen dat het goed onderhouden van bestaande klanten vijf tot tien keer minder kost dan het verwerven van nieuwe klanten.”
Uit het onderzoek van Graydon blijkt ook dat de sector van de financiële dienstverlening de toekomst positief tegemoet ziet. Het toenemende positivisme over de markt en het geloof in een stijging van de omzet vertaalt zich ook in internationale aspiraties. Zo geeft 33% van de financiële dienstverleners aan dat men kansen ziet op de buitenlandse markt. Deze dienstverleners willen dat bovendien op een doordachte manier doen: 77% van de ondervraagden vindt het belangrijk tot zeer belangrijk om enkel financieel gezonde klanten te werven.