Klantbelang bij banken nog steeds niet in middelpunt

0

Bankmedewerkers vinden dat de dienstverlening aan klanten sinds het uitbreken van de financiële crisis in 2008 nauwelijks is verbeterd. Meer dan de helft van de zegt nog steeds soms (49%) of zelfs vaak (12%) spanning te ervaren tussen het klantbelang en de producten die ze verkopen.

Dat meldde het televisieprogramma EenVandaag woensdag op basis van een onderzoek onder ruim 600 bankmedewerkers die lid zijn van een vakbond. Merel van Vroonhoven, bestuursvoorzitter van de Autoriteit Financiële Markten (AFM), zei in het programma dat “die spanning er niet zou moeten zijn. Je hebt geen bestaansrecht als je producten verkoopt die niet in het belang zijn van je klant.”

Onderzoekers van het Utrecht Sustainable Finance Lab ondervroegen de vakbondsleden over zaken als bankcultuur, werkdruk en dienstverlening. Een medewerker die onlangs boventallig werd verklaard bij ING vertelde de onderzoekers dat hij gedwongen producten moest verkopen die in het nadeel waren van de klant. Zo werd de rente op kredieten, zonder dat de klant het wist, verhoogd.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie The Asset

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website en nieuwsbrief van The Asset. Het team brengt met name nieuws en visies die interessant zijn voor beleggingsprofessionals.


Kennispartners

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies om u de beste surfervaring te geven. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op 'Accepteren' hieronder, dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten