Vergeleken met hun leeftijdsgenoten in de rest van de wereld scoren Nederlandse millennials beduidend hoger voor wat betreft het tonen van interesse in hun toekomstige financiële situatie. Maar toch beschikken veel van hen doorgaans over onvoldoende kennis om hun financiële toekomst veilig te stellen.
Eigenlijk kunnen we stellen dat veel millennials, dus degenen die geboren zijn tussen 1980 en de eeuwwisseling, onkundig zijn over hun financiële toekomst.
Dit blijkt uit een nieuwe studie van BNY Mellon en de Judge Business School van de University of Cambridge. In het rapport ‘Generation Lost’ geven zij financiële dienstverleners er flink van langs omdat zij er niet in slagen met millennials over de oudedagsvoorziening in gesprek te treden.
De pensioentoekomst van de millennials ziet er veel minder rooskleurig uit dan die van hun ouders of grootouders, maar ze lijken het zich niet te realiseren. Het gebrek aan inzicht komt door gebrek aan onderwijs en informatie en een schrijnende desinteresse.
Uit de enquête bleek dat 57% van de Nederlandse millennials geen informatie over financiële zaken via hun werkgever of onderwijsinstelling ontvangen. Voor 31% van hen is het bepalen van hun pensioenbehoefte nattevingerwerk in plaats van dat zij zich laten informeren, 59% doet een gefundeerde inschatting.
BNY Mellon werkte samen met het Cambridge-team om inzicht te verkrijgen in de mate waarin millennials begrijpen over welke financiële keuzes zij beschikken, welke kennis- en productbehoefte zij hebben en wat hun houding ten aanzien van sociale financiën is.
De onderzoekers enquêteerden millennials in zes belangrijke ontwikkelde en opkomende markten met toegang tot verplichte dan wel vrijwillige pensioenregelingen: Australië, Brazilië, Japan, Nederland, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten.
Lees meer in het bijgevoegde persbericht van University of Cambridge en BNY Mellon