SNS wijzigt zijn koers. Dat kondigt de bank maandag met veel bombarie aan. Want, zo stelt SNS Bank, bankieren kan echt anders. “Veel normaler.” SNS heeft daarom de geleerde lessen van de afgelopen jaren vertaald in een nieuwe visie op de toekomst. De genationaliseerde bank markeert zijn nieuwe koers met een nieuwe slogan, nieuw logo, nieuwe merkcampagne en nieuwe winkels.
De Nederlandse consumentenbank richt zich, vanuit zijn sociale oorsprong (de wortels liggen deels in de vakbeweging), weer volledig op zijn kernactiviteiten. Dat komt neer op eenvoudige betaal-, spaar- en hypotheekproducten met een duidelijk voordeel voor klanten. De bank wil zo laten zien dat er echt wat te kiezen valt in het Nederlandse bankenlandschap.
“Het vertrouwen in banken heeft afgelopen jaren een enorme deuk opgelopen”, vertelt Dick Okhuijsen, directievoorzitter van SNS Retail Bank, de moeder waar het merk SNS onderdeel van uitmaakt. “Veel Nederlanders hebben het gevoel dat hun bank er meer voor zichzelf is dan voor zijn klanten. Ook wij hebben in het verleden fouten gemaakt. Dat heeft ons heel hard geraakt.”
No-nonsense
Volgens hem vraagt Nederland om een no-nonsense bank. “Een bank die zich primair richt op wat een bank moet doen voor gewone Nederlanders. SNS is die bank. En dat is logisch want dat zit al bijna 200 jaar in ons DNA. Voor SNS geen internationale ambities of private banking meer. SNS wordt een gewone normale bank bij wie iedere klant even belangrijk is.”
In juli van dit jaar heeft het onderzoeksbureau Motivaction in opdracht van SNS aan 1200 Nederlanders gevraagd wat zij vinden van de Nederlandse banken. 43% van de Nederlanders vindt banken één pot nat. Driekwart vindt dat banken onvoldoende hebben geleerd van het verleden. Banken luisteren niet goed naar hun klanten, zegt 77%.
Op de vraag wat wordt verwacht van een bank die normaal bankiert, staat ‘het bieden van eenvoudige en simpele producten’ met stip op één. Niet normaal aan banken vindt Nederland met name de hoge bonussen en het eigen winstbejag. “Wij pakken het signaal op”, zegt Okhuijsen.
Geen rente
“Om dat goed te doen moeten we bestaande bankgewoontes doorbreken. Bankieren zonder onzinnige regels maar met menselijke gewoontes. Wij gaan laten zien dat bankieren een stuk normaler kan. Alleen met concrete daden kunnen we het vertrouwen weer laten herstellen. En is er in het Nederlandse bankenlandschap echt wat te kiezen voor de consument”, aldus de directievoorzitter.
Om de daad bij het woord te voegen biedt SNS per 1 oktober de bank zijn klanten de service om drie dagen per maand rood te staan op de betaalrekening zonder daar rente over te betalen.