Meer en meer wordt het leven van veel mensen beïnvloed door nieuwe technologieën. Niet alleen de consument kan niet om de nieuwe producten heen, ook de belegger moet weten wat er te koop is of komt en wie dat uitvindt en produceert. Want die bedrijven zijn (wellicht) in de toekomst goud waard.
Mediabureau IPG Mediabrands zocht op de Consumer Electronics Show in Las Vegas uit wat de nieuwe trends zijn op het gebied van consumentenelektronica. Houd u vast. Hier komen ze:
1. Connected auto’s
Auto’s worden niet alleen steeds meer uitgerust met mobiele besturingssystemen, ze worden ook rijdende communicatiehubs. Volgens IPG gaat het binnenkort zelfs nog verder.
De auto zelf wordt steeds meer een ‘device’ waarmee content gemáákt gaat worden. Zo zijn BMW en GoPro een partnership aangegaan waardoor het heel makkelijk wordt content te maken van de avonturen die je meemaakt met je auto.
2. Het huis van de toekomst
Al in 1989 opende Chriet Titulaer het Huis van de Toekomst. Maar een kwart eeuw later wordt het werkelijkheid: apparaten beginnen zelf te communiceren. Zo toonde Netatmo een systeem dat mensen in huis herkent op basis van gezichtsherkenningstechnologie en dus ook kan waarschuwen op het moment dat er een onbekend gezicht binnenkomt.
Whirlpool liet zien dat hun wasmachines en drogers zelf kunnen aangeven wanneer ze onderhoud nodig hebben. Ze geven zelfs aan hoe een eenvoudig probleem door de eigenaar zélf opgelost kan worden.
Overigens is het niet meer de vraag óf je je huis ‘connected’ wilt maken, maar eerder hoeveel of hoe erg. Wemo maakt duidelijk dat je eigenlijk elk apparaat met een stekker via je smartphone op afstand kunt bedienen. De jongelui van IPG vonden dit wel een van de ‘coolste gadgets’ van de beurs.
3. Wearables
Wearables zijn natuurlijk eigenlijk geen nieuws meer. Maar waar het vorig jaar vooral hartslag- en stappenmeters betrof, zijn de toepassingen nu veel breder; van mode tot aan handbesturing en nog veel meer.
De LogBar Ring laat gebruikers andere apparaten met hun vinger besturen en hyperonzekere jonge ouders kunnen nu zelfs de vitale functies van hun baby monitoren via een interactief schoentje. Ook hier is het dus eigenlijk niet meer de vraag wát je allemaal kunt met wearables, maar wat je allemaal wílt kunnen.
4. Vliegende selfies
Nieuwe dronetechnologie maakt het mogelijk je eigen content letterlijk naar een hoger niveau te tillen. Verschillende fabrikanten maken drones die de gebruiker automatisch volgen en bestuurbaar zijn vanaf tablet of smartphone.
Ze hebben zelfs voorprogrammeerde camerashots die het wel heel makkelijk maken een selfie een stuk interessanter te maken dan de foto’s die nu het internet teisteren.
5. Mensen zijn de nieuwe cookies
In 2014 waren er flink veel gevallen waarbij er door hacking of onzorgvuldig handelen persoonlijke digitale gegevens van mensen op straat kwamen te liggen. En dus is er behoefte aan nieuwe manieren om je online te identificeren en je digitale identiteit te bewaken.
Start-ups zoals Myris en HyprKey hebben systemen ontwikkeld waarmee je je digitaal identificeert op basis van iris- of vingerafdrukscans. Een andere manier om je identiteit te bewaken of zelfs af te schermen is Vysk. Zij kwamen met een telefoonhoes die alle uitgaande signalen ‘encrypt’, zodat de privacy van de gebruiker gewaarborgd is.
6. Mobiel opladen
Smartphones worden groter en mensen dragen steeds meer apparaten mee die op een of andere manier verbonden zijn met internet. Het opladen van al die apparaten wordt dus een steeds grotere uitdaging, zeker als je onderweg bent. Partijen als iBattz spelen daar op in door met een draagbare oplader te komen die een smartphone volledig kan opladen binnen 15 minuten.
Maar ook partijen die met draadloze oplossingen kwamen, waren goed vertegenwoordigd. WiTricity toonde bijvoorbeeld een soort rubber mat waarmee je draadloos je mobiele apparaten kunt opladen. Ze lieten zelfs een prototype zien dat was ingebouwd in een auto waardoor je je smartphone kon opladen door hem in het handschoenenvakje te leggen of in een bekerhouder.