Dure medicijnen zetten farmasector VS onder druk

0

De presidentsverkiezingen in de Verenigde Staten hebben extra licht geworpen op de prijzen van medicijnen die producenten vragen en verzekeraars, ziekenhuizen en overheidsinstanties betalen. Schroders heeft onderzocht wat de impact is van prijsregulering van medicijnen op de farmasector en de stakeholders.

Dure medicijnen zetten farmasector VS onder druk

In de Amerikaanse samenleving groeit de zorg dat levensnoodzakelijke medicijnen onbetaalbaar en onbereikbaar worden voor een steeds groter deel van de bevolking. Patiënten profiteren maar mondjesmaat van de hoge kortingen die verzekeraars en apotheker bedingen bij de producenten. Momenteel is er geen restrictie op de prijsontwikkeling van medicijnen. In theorie zouden marktmechanismen de prijs moeten controleren.

Ondanks de door de presidentskandidaten Hillary Clinton en Donald Trump voorgestelde veranderingen, zijn verandering en regulering op nationaal niveau nog ver weg. Op korte en middellange termijn is federaal overheidsingrijpen nog ver weg door barrières die het Congres opwerpt en andere prioriteiten van de beide campagneteams. Daardoor zullen veranderingen op de korte termijn eerder op statelijk dan op nationaal plaatsvinden. Diverse staten hebben al initiatieven genomen om de transparantie bij prijsvorming te verbeteren en een prijsgrens toe te passen.

Farmaceuten staan doorgaans afwijzend tegenover meer transparantie of regulering. De prijsvorming is een complex proces. Veel factoren spelen daar een rol in. Denk hierbij aan research and development (R&D), beschikbaarheid van andere medicijnen en impact op patiënten. Daarnaast hanteren zij het argument dat prijsregulering de hele gezondheidssector en gezondheidsverzekeringen op de schop neemt

Farmaceuten met weinig innovatieve medicijnen in hun portfolio of in de pijplijn, of waarvan de strategie is gebaseerd op geleidelijke prijsverhoging van medicijnen zonder dat daar een evenredige investering in R&D tegenover staat, zijn de verliezers. Farmaceuten met weinig blootstelling aan de Amerikaanse markt zijn minder gevoelig voor een prijsbeperking aldaar. Onderscheidende factoren zijn volgens Schroders uniciteit en transparantie. Bedrijven die over deze kenmerken beschikken, kunnen zich beter indekken tegen prijsrestrictie en een negatieve publieke opinie.

Lees meer in de case study ‘Costly cures: Pressure on US drug prices’

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie The Asset

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website en nieuwsbrief van The Asset. Het team brengt met name nieuws en visies die interessant zijn voor beleggingsprofessionals.


Kennispartners

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies om u de beste surfervaring te geven. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op 'Accepteren' hieronder, dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten