Groei vinden in vertragende opkomende wereld

0

De afgelopen jaren is de economische groei in de opkomende markten sterk vertraagd. Toch zijn er nog tal van sectoren en bedrijven die blijven groeien. Naar onze mening zullen beleggers zich op die delen van de markt moeten richten om een aantrekkelijk rendementspotentieel in de opkomende aandelenmarkten te vinden.

De afgelopen jaren is de economische groei in de opkomende markten sterk vertraagd. Toch zijn er nog tal van sectoren en bedrijven die blijven groeienVeel beleggers zijn teleurgesteld geraakt in de opkomende markten. De economische groei in veel van deze landen zwakt af en de aandelenrendementen blijven achter bij die in de ontwikkelde markten.

Bovendien is de winstgroei van de ondernemingen in de MSCI Emerging Markets Index, die in 2010 een record van circa 18,8% bereikte, inmiddels gedaald naar 12%.

Sommige beleggers zijn afgehaakt, maar dat is naar onze mening onterecht. Want hoewel groeivertraging en politieke risico’s het nieuws beheersen, kennen de opkomende markten diverse sterk groeiende segmenten die over het hoofd worden gezien.

Financiële diepte neemt toe

Het is de kunst om bedrijven te vinden die voor hun succes niet afhankelijk zijn van economische groei. Beleggers dienen zich te richten op sectoren die profiteren van de structurele verandering die het gevolg is van de toenemende penetratie van producten of diensten die in deze markten nog relatief ongebruikelijk zijn.

Een goed voorbeeld is de financiële dienstverlening. Veel opkomende landen schakelen in hoog tempo over van contante naar plastic betaling. Bovendien stijgen de lonen in landen als China, India en Indonesië nog steeds met ongeveer 10% per jaar, ondanks de economische tegenwind. Deze ontwikkelingen leiden tot een proces dat financiële verdieping wordt genoemd.

Met een hoger vrij besteedbaar inkomen kunnen huishoudens meer geld uitgeven aan financiële diensten. Hypotheken, consumentenkredieten, verzekeringen en andere spaarproducten zijn hier lang niet zo sterk tot de massamarkt doorgedrongen als in de ontwikkelde wereld. In India bijvoorbeeld heeft slechts ongeveer 10% van de huishoudens een hypotheek. In Peru heeft slechts 3% een verzekering, een van de laagste percentages in alle opkomende markten.

Rijkdom en gezondheidszorg

Een andere bron van groei die niet echt door de macro-economische groei wordt beïnvloed, is de gezondheidszorg. In veel opkomende landen heeft de structurele groei van de afgelopen twee decennia tot ingrijpende veranderingen in voedingspatroon en gezondheidsbewustzijn geleid. Naarmate op eiwitten gebaseerde voeding meer ingang vindt, en junk food populairder wordt, komen diabetes en hartaandoeningen steeds vaker voor.

De gezondheidssector heeft echter nog een lange weg te gaan. Volgens de Wereldbank stijgen de uitgaven voor gezondheidszorg in de opkomende markten met circa 8% per jaar. Dat is meer dan twee keer zo snel als in de ontwikkelde markten en een stuk hoger dan de economische groei in de opkomende wereld, die op ongeveer 4% wordt geschat.

De penetratiegraad van veel geneesmiddelen is aanzienlijk lager dan in de ontwikkelde wereld vanwege de lage uitgaven aan farmaceutische producten per hoofd van de bevolking. Ook ziekenhuiszorg is veel minder gangbaar. Bedrijven die deze lacunes kunnen opvullen, maken goede kans om sterke winstgroei, en aandelenrendementen, te realiseren.

Particulier onderwijs

Ook de particuliere onderwijssector is een studie waard. In Brazilië streeft de regering ernaar de deelname aan hoger onderwijs onder jongeren van 18 tot 24 jaar te verhogen van 15% naar 33% in 2020. Volgens het plan moet het aantal studenten in het hoger onderwijs stijgen van 7,3 miljoen in 2014 naar 12 miljoen in 2020.

De regering vertrouwt op de particuliere sector om dit te realiseren en stimuleert de groei met gesubsidieerde studentenleningen. Iets soortgelijks zien we in China. Volgens schattingen van Deloitte zal de particuliere onderwijssector, van kleuterschool tot en met universiteit, in 2015 een waarde van 102 miljard dollar hebben.

Tussen 2008 en 2013 is de sector explosief gegroeid met circa 20% per jaar, zegt BDA, een adviesbureau uit Beijing. In China profiteert de sector van een culturele focus op onderwijs en van het éénkindbeleid, waardoor ouders en grootouders bereid zijn veel geld aan hun kinderen uit te geven.

Belangrijke drijvende kracht

Deze verschillende trends hebben enkele gemeenschappelijke kenmerken. Ten eerste worden ze gedreven door jarenlange veranderingen en grootschalige sociaal-economische verschuivingen. Ten tweede overstijgen ze de korte termijn en kunnen daarom ook resultaat opleveren als de bbp-groei hapert.

En ten derde komt de kracht van deze trends niet tot uiting in de benchmarks voor de opkomende markten, omdat deze ook worden beïnvloed door zeer cyclische bedrijven, namen van lage kwaliteit en bedrijven die lijden onder slecht management.

We moeten ons dus niet laten ontmoedigen door de sombere berichtgeving. Zelfs in een lastiger macro-economisch en politiek klimaat kunnen opkomende markten nog steeds een vruchtbare bron van groei zijn voor beleggers die bereid zijn zich buiten de gebaande paden te begeven.

Deel dit artikel

Over de auteur

Laurent Saltiel

Laurent Saltiel is Chief Investment Officer Emerging Markets Growth bij AllianceBernstein.


Kennispartners

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies om u de beste surfervaring te geven. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op 'Accepteren' hieronder, dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten