Inzicht en overzicht zijn volgens Arthur van der Wal, directeur Pensioen bij Nationale-Nederlanden, een randvoorwaarde om invulling te kunnen geven aan de steeds groter wordende individuele verantwoordelijkheid om zelf voor een goed pensioen te zorgen.
Maar de gemiddelde Nederlander heeft weinig kennis van de verschillende pensioenpotjes die hij bezit, om nog maar niet te spreken over de waarde die daarin is opgebouwd, zegt Van der Wal in de nieuwste InFinance.
Het pensioenbedrijf van NN heeft zijn ambitie voor de komende jaren als volgt geformuleerd: mensen in staat stellen hun financiële doelen te bereiken en te helpen hun financiële toekomst veilig te stellen. Een van de middelen om dat te bereiken is een beter inzicht en overzicht creëren, zodat de consument in één oogopslag kan zien over welke pensioenpotjes hij beschikt
En niet geheel onbelangrijk, hoeveel daar precies in zit. Als dit duidelijk is, volgt stap twee: begripsvorming en educatie. Van der Wal: “Het gaat ons om de persoon achter de deelnemer. One size fits all bestaat niet in pensioenland.”
Regelt de website MijnPensioenoverzicht.nl en de nieuwe Wet Pensioencommunicatie op dit vlak al niet voldoende? Van der Wal: “Fantastisch dat het er is, laat dat vooral helder zijn. Alle initiatieven die bijdragen aan een beter pensioenbewustzijn juichen wij toe. Inzicht en overzicht zijn belangrijk, echter het vraagt ook een bredere maatschappelijke aanpak, waar we als verzekeraar een bijdrage aan willen leveren.”
Hij voegt daaraan toe: “Daarom werken we actief mee aan initiatieven richting verschillende doelgroepen. NN ziet het als een eigen verantwoordelijkheid om iets toe te voegen. Je kunt naar de sector of de politiek kijken, maar uiteindelijk gaat het om onze eigen ambitie op dit punt. Daar waar wij voor staan.”