Patrick Bontje: ‘Doorbreek de beleggingsmagie’

0

De beleggingssector barst van de goeroes en adviseurs die denken te weten hoe de toekomst er uit ziet. Daar doet Patrick Bontje van Topcapital niet aan mee. “Het belang van de klant staat nog steeds te weinig centraal.”

Terwijl hij richting zijn kantoor rijdt, luistert Bontje dagelijks naar BNR Nieuwsradio. Naar de beursberichten, om precies te zijn. En alle analyses die daar bij komen kijken. “Dan hoor ik een of andere analist zeggen dat beleggers ING moeten kopen. Want die doen het zo goed. Dat soort bespiegelingen hebben voor ons geen waarde, hooguit een hoge entertainmentwaarde. Met beleggen heeft het niets te maken.”

Bontje en compagnon Peter van der Slikke startten Topcapital in 2007. Ze namen afscheid van hun vorige werkgever, een grote Nederlandse bank, omdat ze zich niet langer thuis voelden in een wereld die bol stond van de special products en ’targets’. “Daar hadden wij het toen al enige tijd erg moeilijk mee”, vertelt Bontje. “We werkten met verschillende beleggingsfondsen, waarbij de ene 1% provisie opleverde en de andere 0,5%. En er was altijd wel een reden te bedenken waarom de klant voor het beleggingsfonds van 1% diende te kiezen. Dat wilden wij niet langer.”

A-typische bankiers
Het resultaat is een vermogensadviesbureau dat naar eigen zeggen sinds het begin 100% onafhankelijk is en volledig in het belang van de klant handelt. Daarmee wijkt Topcapital af van de vermogensbeheerders die hun businessmodel ‘pas’ op 1 januari 2014 hebben omgegooid in verband met het ingevoerde provisieverbod.

“Wij waarborgen die onafhankelijkheid door aan te tonen dat onze klanten de enigen zijn die ons betalen. We zien onszelf als a-typische bankiers. No-nonsens. Geen wollige praat. Hetgeen wij een klant rekenen, moet in verhouding staan met hetgeen wij voor hem doen. Daarom rekenen we een beheerfee van 0,4%.”

De bedrijfsfilosofie openbaart zich tijdens het eerste gesprek met een klant, stelt Bontje. Daarin geeft de beleggingsadviseur duidelijk aan dat hij niet in de toekomst kan kijken en dus ook niet weet waar de markt heen beweegt. “Veel partijen doen wel alsof ze dat weten. Wij niet. Maar we geven wel aan dat we klanten kunnen helpen met het realiseren van hun doelen. Dat is waar het uiteindelijk om gaat.”

Risicomanagers
Daarom omschrijft Bontje zichzelf ook niet zozeer als beleggingsadviseur, maar als risicomanager. “Want uiteindelijk besteden we de meeste tijd aan het opstellen van een risicoprofiel en het bijstellen van dat profiel.” Dat gebeurt aan de hand van vijf verschillende risicoprofielen, van blauw tot rood. ‘Blauw’ bestaat overwegend uit obligaties. ‘Rood’ is overwegend aandelen.

“Asset allocatie bepaalt voor 80% het rendement en 15% schuilt in de verdeling over sectoren en regio’s. Slechts 5% zit in het kopen van ‘dit’ of ‘dat’. Maar ik geloof dat 75% van onze beroepsgroep zich daar wel mee bezig houdt. Zonde. Het is een storende factor. Het leidt alleen maar af.”

Bontje en co geloven dan ook in passief beleggen. De toegevoegde waarde schuilt in het selecteren van de partijen die indextrackers aanbieden. “Wij zijn constant in gesprek met dergelijke partijen en selecteren onder meer op basis van een due diligence-onderzoek. We vinden verschillende zaken belangrijk. Liquiditeit bijvoorbeeld. Wij willen dagelijks in en uit kunnen stappen.”

Al met al ziet hij zichzelf en zijn collega’s als ‘vreemde eenden in de bijt’. “Er hangt een wolk van magie boven de beleggingswereld, gevuld met beleggingsgoeroes, analisten en experts. Allemaal doen ze voorkomen alsof ze weten waar de wereld heen gaat. Maar dat weet niemand. Die magie proberen wij te doorbreken. Want het belang van de klant staat nog steeds te weinig centraal.”

In het kort…
Naam: Patrick Bontje
Onderneming: Topcapital
Leeftijd: 44
Bewondert: “Niemand. Dat past ook niet bij onze filosofie.”
Motto: “Geld alleen heeft nog niemand rijk gemaakt.”

6 uitgangspunten van Patrick Bontje:
1. Bewaak het belang van de klant.
2. Volg de markt.
3. Spreid zo goed mogelijk.
4. Houd de kosten laag.
5. Beleg in liquide en begrijpelijke producten.
6. Laat je niet leiden door voorspellingen en speculaties.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie The Asset

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website en nieuwsbrief van The Asset. Het team brengt met name nieuws en visies die interessant zijn voor beleggingsprofessionals.


Kennispartners

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies om u de beste surfervaring te geven. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op 'Accepteren' hieronder, dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten