Nederland is maar klein, maar over internationaal transport zijn we echter groot. Een echt handelsland. Eigenlijk al eeuwenlang. Natuurlijk is er door de jaren heen wel het nodige veranderd.
Grote bedrijven hebben er alles aan gedaan om het transport steeds effectiever te laten verlopen. Daarnaast moet er vandaag de dag ook nog rekening worden gehouden met de transportregels in de desbetreffende landen. Zo gelden er ook specifieke regels voor vrachtwagens binnen de EU. Als Fleet manager ben je verantwoordelijk voor het verbeteren van het transport binnen je wagenpark. Hierbij worden tachograaf analyses steeds belangrijker.
Het voordeel van digitale analyses
Tachografen worden al jaren gebruikt om bestuurderskaarten te analyseren en het gebruik van het voertuig te verbeteren. Daarnaast worden ook onmisbare gegevens bijgehouden die door wetshandhavers binnen de EU worden beoordeeld. Denk hierbij bijvoorbeeld aan rust- en rijtijden. Voor de Fleet managers zelf is het bijhouden van de tachograaf-gegevens bovendien van belang voor het verbeteren van hun wagenpark. Hiermee kan worden bekeken of de voertuigen op de juiste manier worden bestuurd en/of de bestuurders de regelgeving bij iedere rit hebben nageleefd. Vroeger gebeurde dit vaak door handmatige verwerking. Dat is echter ontzettend arbeidsintensief en bovendien ook nog eens helemaal niet nodig.
Met digitale analyses worden alle gegevens eenvoudig geüpload en kunnen ze binnen mum van tijd bestudeerd worden. Fleet managers beschikken direct over alle informatie die ze nodig hebben en kunnen deze met enkele klikken op de knop oproepen. Hierdoor houdt men meer tijd over voor andere belangrijke zaken en worden mogelijke fouten sneller opgepikt.
Het interpreteren van gegevens wordt gemakkelijker
Mensen die al jaren werkzaam fijn als Fleet manager zullen als geen ander beamen dat het interpreteren van tachograaf-gegevens zeker niet altijd even gemakkelijk is. Zeker niet wanneer deze worden vergezeld met ellenlange documentaties over mogelijke overtredingen op het gebied van rusttijden en het nemen van onvoldoende pauzes. Dit levert niet alleen veel meer werkdruk op, maar kan er ook voor zorgen dat niet alle vrachtwagenchauffeurs op de juiste manier worden beoordeeld. Wanneer dit niet goed wordt gedaan, kan dit enorme gevolgen hebben voor het wagenpark en het algehele bedrijf. Daarom is het van onmisbaar belang dat het interpreteren van gegevens makkelijker verloopt. Dat men binnen mum van tijd ziet waar het aan schort en hoe deze gegevens beoordeeld moeten worden. Dat scheelt niet alleen veel tijd, maar verbetert ook de veiligheid op de weg en de positie van het bedrijf binnen de wereld van extern transport.
Verschil tussen een digitale en een analoge tachograaf
Vooral bij ouderen zie je nog vaak een analoge tachograaf. Hierbij moeten chauffeurs zelf hun pauzes en rijtijden bijhouden. Dit is natuurlijk fraudegevoelig. Daarnaast is een groot voordeel van een digitale tachograaf dat hierbij de rijgegevens direct van afstand kunnen worden afgelezen. Ook handig om de communicatie tussen het bedrijf en de vrachtwagenchauffeur te verbeteren. Omdat deze direct digitaal geüpload kunnen worden, zullen deze gegevens beter geïnterpreteerd worden, waardoor er makkelijker gehandeld kan worden.