Aanbieder moet bewuster omgaan met beleggen

0

De AFM wil dat financiële ondernemingen bewuster omgaan met actief en passief beleggen, in het belang van de klant. Veel financiële ondernemingen verkiezen voor hun particuliere klanten actief beheerde beleggingen boven passief beheerde beleggingen, terwijl passief beheerde fondsen een goed, zo niet beter, alternatief kunnen zijn.

Op basis van wetenschappelijk onderzoek kan niet gesteld worden dat actief beleggen per definitie beter is dan passief beleggen en andersom. Wetenschappelijk onderzoek is kritisch over de prestaties van actieve fondsen. De financiële onderneming dient zich te realiseren dat het bijzonder moeilijk is vooraf de actieve fondsen te selecteren die, na aftrek van kosten, een hoger rendement dan de index zullen behalen.

Daarnaast behalen zowel actieve als passieve beleggingen als groep na aftrek van kosten een lager rendement dan de index. Financiële ondernemingen zouden dus niet automatisch voor actief of passief beleggen moeten kiezen.

De AFM wil dat financiële ondernemingen:

1. Kritisch naar het huidige productaanbod en adviespraktijk te kijken. De AFM verwacht bijvoorbeeld een bijzonder kritische houding van financiële ondernemingen en consumenten met betrekking tot actieve fondsen die zowel dicht bij de index blijven als hoge kosten in rekening brengen. Hetzelfde geldt voor Exchange Traded Funds (ETF’s) die beleggen met geleend geld (leverage) of die beleggen om te profiteren van een daling in de waarde van de onderliggende index door precies het omgekeerde koersverloop van de onderliggende index te genereren (inverse). Daarnaast verwacht de AFM een extra kritische houding met betrekking tot ETF’s waarvan het risicoprofiel van de ETF sterk kan afwijken van het risicoprofiel van de onderliggende index, zoals synthetische ETF’s die niet de onderliggende index aankopen, maar een swap op de rendementen van de onderliggende index afsluiten.

2. Bij (beleggings)advies en vermogensbeheer een gedegen afweging te maken tussen actieve en passieve beleggingen voor de klant per beleggingscategorie.

3. De klant te wijzen op objectieve informatie over actief en passief beleggen. De AFM beschouwt het daarnaast als goed voorbeeld als bij (beleggings)advies en vermogensbeheer inzichtelijk wordt gemaakt hoe per beleggingscategorie de prestaties van de actieve en passieve beleggingen zich verhouden tot de prestaties van de relevante benchmarks.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie The Asset

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website en nieuwsbrief van The Asset. Het team brengt met name nieuws en visies die interessant zijn voor beleggingsprofessionals.


Kennispartners

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies om u de beste surfervaring te geven. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op 'Accepteren' hieronder, dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten