De Autoriteit Consument & Markt (ACM) ziet in financiële technologie (fintech) een geschikt breekijzer om de concurrentie in de financiële sector te verbeteren. “Meer concurrentie in de financiële sector is nodig voor scherpere prijzen, innovatievere dienstverlening en betere service. Fintech kan hieraan bijdragen”, meent bestuursvoorzitter Chris Fonteijn van de ACM.
In de financiële sector wordt steeds meer nieuwe technologie gebruikt bij het aanbieden van nieuwe, innovatieve diensten. De verzamelnaam hiervoor is fintech. Bekende voorbeelden zijn de nieuwe manieren van (mobiel) betalen. Ook in andere delen van de financiële sector, zoals de beleggingsindustrie, vindt veel innovatie plaats.
De ACM heeft uitgebreid onderzoek gedaan naar concurrentie in verschillende delen van de financiële sector. “Hoewel er grote verschillen zijn binnen de sector ontstaat vaak een beeld van een oligopolie met significante toetredingsbarrières”, zo staat in een oproep van de ACM aan de financiële sector en andere toezichthouders.
Impact op concurrentie
“Voor veel financiële diensten geldt dat een aantal grote bedrijven het merendeel van de markt in handen heeft. De onderzoeken hebben ook laten zien dat concurrentie niet altijd effectief is. Fintech zou kunnen helpen om dit te verbeteren.”
De ACM wil graag bijdragen aan het vergroten van de kansen van fintech om een positieve en blijvende impact te hebben op concurrentie. Dat is dan ook de insteek van de gepubliceerde oproep.
De toezichthouder werkt samen met andere toezichthouders, waaronder de Autoriteit Financiële Markten (AFM) en De Nederlandsche Bank (DNB) om fintechbedrijven te ondersteunen. De ACM zegt voor effectieve concurrentie te staan. Daarmee stelt deze toezichthouder dat het zich onderscheidt van andere toezichthouders in de financiële sector.
Toegang tot informatie
ACM wil meer duidelijkheid geven over de rol die ze speelt in het stimuleren van innovatie. In de oproep ‘FinTech en concurrentie’ licht de ACM haar eigen rol in de financiële sector toe en geeft zij aan welke factoren invloed hebben op goed werkende markten.
Grote gevestigde spelers kunnen volgens deze toezichthouder nieuwe initiatieven op het gebied van fintech bijvoorbeeld belemmeren door fintechbedrijven geen toegang te geven tot informatie die nodig is om een nieuwe dienst te laten werken.
Lees hier de volledige inhoud van de oproep van de ACM
Fintech kan ook invloed hebben op het keuzegedrag van consumenten. Bijvoorbeeld als consumenten door de vele nieuwe en complexe financiële producten geen geïnformeerde keuze meer kunnen maken. “Consumenten hebben toegang nodig tot informatie om verschillende aanbiedingen te vergelijken, en als ze eenmaal het product hebben gekozen dat aan hun behoeftes voldoet, dan moeten ze de mogelijkheid hebben om op deze keuze te acteren.”
Verbeterprikkel
De dreiging dat consumenten overstappen naar een concurrent biedt volgens de ACM bedrijven een prikkel om hun producten en diensten te verbeteren. Bijvoorbeeld door het verlagen van prijzen, het verbeteren van kwaliteit en het investeren in innovatie en productontwikkeling. Concurrentie is mogelijk niet optimaal als deze dreiging vanuit consumenten onvoldoende sterk is.
Hier kunnen vele oorzaken voor zijn. “Zoekkosten maken het moeilijk voor consumenten om voldoende geïnformeerd te raken over de aangeboden producten. Deze kosten zullen hoger zijn wanneer er veel verschillende producten op de markt zijn en wanneer transparantie over de productkenmerken laag is.”
Daarnaast wijst de ACM op het euvel van overstapkosten. Die komen voor wanneer een consument kosten heeft die direct veroorzaakt worden door zijn beslissing om van leverancier te veranderen. Deze kosten kunnen worden voorkomen door bij dezelfde aanbieder te blijven.