Charles Harmieh (Rare): ‘Kansen infrastructuur’

0

De recent gestegen activiteiten m.b.t. het ‘One Belt, One Road’ (OBOR) initiatief van de Chinese overheid zou kansen op lange termijn kunnen bieden voor beleggers. Dat zegt RARE Infrastructure, het filiaal van Legg Mason dat gespecialiseerd is in wereldwijde, beursgenoteerde infrastructuurbedrijven.

In 2015-2016 waren er relatief weinig ontwikkelingen in OBOR, vooral omwille van China’s kapitaalcontrole en muntproblemen. Maar recent is het ritme versneld dankzij de financiële steun van de Asian Infrastructure Investment Bank (AIIB) en andere banken. “OBOR is een belangrijke buitenlandse handels- en economische strategie, met de bedoeling de historische Zijderoute, die van China naar Europa loopt, te herontwikkelen. De projecten omvatten spoorwegen, wegen, havens en energie-infrastructuur,” zegt Charles Hamieh, portfolio manager, RARE Infrastructure.

“Gezien de omvang van de investeringen die verband houden met OBOR zouden de economische voordelen groter kunnen zijn voor andere ontwikkelingslanden in Zuidoost Azië dan China. We denken dat het belangrijkste economische doel van dit initiatief op middellange en lange termijn is om China’s huidige exportmarkten te diversifiëren. Een belangrijk neveneffect in de nabije toekomst is het ontstaan van een bewustwording om de overcapaciteit in de grondstofsector te absorberen, vooral inzake staal en cement. De engineering- en constructiesector, zoals fabrikanten van spoorweguitrusting en machines, zouden ook in belangrijke mate winnen bij nieuwe overzeese opdrachten.”

“Bijvoorbeeld het beursgenoteerd bedrijf China Merchants Port Holdings (CMP) is strategisch gepositioneerd om baat te vinden bij China’s plannen voor het OBOR initiatief en vrijhandelszones. CMP is China’s grootste havenoperator in vijf grote Chinese havenregio’s en is actief in acht van de tien grootste havens, waaronder Shanghai en Shenzhen – beide behoren tot de top 3 ter wereld,” aldus Hamieh.

“Buiten China kunnen in de nabije toekomst zeehavens langs de Maritieme Zijderoute veel baat hebben bij OBOR. Bijvoorbeeld zeehavens in Zuidoost Azië (zoals Myanmar), Zuid-Azië en Oost-Afrika. Hoewel OBOR wereldwijd en op middellange termijn een beperkt impact heeft op de beursgenoteerde infrastructuurbedrijven, geloven we dat er verschillende langtermijnkansen bestaan in het ruimere emerging markets spectrum.”

“Infrastructuuractiva staan op het punt om één van de belangrijkste begunstigden te worden van alle langetermijntendensen die de emerging markets aandrijven. Deze activa geven een directe toegang tot de binnenlandse vraag van de emerging markets, terwijl ze onderliggende inkomsten genereren die defensiever zijn omwille van hun contractuele/gereguleerde aard, met een expliciete koppeling naar de inflatie,” zegt Hamieh.

Deel dit artikel

Over de auteur

Eddy Schekman

Eddy Schekman woont en werkt vanuit China voor zowel The Asset als Cash.


Kennispartners

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies om u de beste surfervaring te geven. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op 'Accepteren' hieronder, dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten