In euro’s gerekend is de Braziliaanse aandelenmarkt year-to-date 86% gestegen en vertoont nog weinig tekenen van verzwakking. Zijn er nog wel kansen te vinden, als de koersen al zo sterk gestegen zijn? Cathrine Gether, fondsbeheerder van Skagen Kon-Tiki, vindt nog altijd ondergewaardeerde aandelen in deze markt. Zij koerst af op onder andere infrastructuur.
De sterke stijging van de aandelkoersen is vooral een reactie op de daling van 35% in 2015. Veel beleggers hebben goede hoop dat president Michel Temer in staat is het beleggersvertrouwen terug te winnen en de economische groei weet te herstellen.
Brazilië staat bekend om de chronische onderinvestering in de infrastructuur, aldus Gether. “De logistieke uitdagingen zijn enorm en verklaren voor een deel de ondermaatse economische prestaties van het land ten opzichte van andere opkomende markten. Investeringen in de infrastructuur zijn nu beleidsprioriteit voor Brazilië en noodzakelijk om de economische groei te stimuleren.”
Rumo Logistica
Spoorwegvervoerder Rumo Logistica, een van de deelnemingen van Skagen Kon-Tiki, zal van deze hervormingsmaatregel profiteren, zo meent de fondsbeheerder. Het bedrijf domineert het transport van sojabonen, maïs en suiker naar de havens. Het aandeel verloor 80% van zijn waarde aan het begin van het jaar, onder meer door zorgen over de enorme schuldenlast. “Op hetzelfde moment stapte de Braziliaanse Ontwikkelingsbank in met financiering voor investeringen in het spoornet. Daar profiteren uiteindelijk Rumo, zijn klanten en de Braziliaanse economie van.”
Rumo staat volgens Gether voor een kantelpunt, met kansen op lagere kosten, groeiende efficiency en uitbreiding van de capaciteit door verdere investeringen. Daarnaast beschikt het bedrijf over een ervaren managementteam dat zijn sporen heeft verdiend met het realiseren van een soortgelijke omslag. Maar voorop staat dat Rumo kan bijdragen aan de groei van de Braziliaanse export als meer landbouwgrond ontsloten wordt en logistieke bottlenecks worden opgelost door grotere efficiency en meer capaciteit.
Niet repliceerbaar
Het businessmodel van Rumo is niet repliceerbaar en het bedrijf profiteert van hoge toetredingsdrempels tot de markt, zegt Gether. “De spoorvervoerder is de enige in de regio met een concessie om gebruik te kunnen maken van het spoornet en is actief in de belangrijkste graan-producerende regio’s van Brazilië.”
De katalysatoren voor een sterke prestatie van het aandeel zijn de herfinanciering van de schuld en vervroegde vernieuwing van de lange termijn spoorwegconcessies, die voor een verbeterde zichtbaarheid moeten zorgen. Andere aanzwengelende krachten vormen de potentiële verbeteringen in efficiency en de mogelijkheid om ook andere dan alleen agrarische producten via het spoor te gaan vervoeren.