De Verenigde Staten waren heel lang ‘the place to be’ als het ging om succesvolle startups. Europa zat verstrikt in regeltjes en verstard zakendoen. Maar dat is voorbij. Volgens StartUs Magazine zijn de laatste tien jaar 35 Europese bedrijven meer dan een miljard dollar waard geworden. Voor veel van deze zogenoemde unicorns is een beursgang mogelijk de volgende stap.
Was het eerst het van oorsprong Zweedse Skype dat in 2005 de $B+ (meer dan een miljard dollar)grens doorbrak, het aantal verdubbelde vanaf 2010 jaarlijks tot de 35 bedrijven die er nu zijn. Europa is bezig aan een inhaalslag ten opzichte van de VS.
Europese bedrijven richten zich niet meer op hun eigen binnenlandse markt maar gaan global. Hoewel ze wel nog in een wat minder goed daglicht staan juist omdat ze Europees zijn. Amerikanen hebben nog steeds meer vertrouwen in hun eigen mensen dan in Europeanen. Maar de Europese unicorns staan te trappelen voor een plekje in de top tien van de Fortune-lijst. Spotify is de bekendste. De muziekstreamingsdienst is terug te vinden op de veertiende plek.
Adyen is de enige Nederlandse inbreng in de top 100 van Fortune met unicorns. De Amsterdamse bedrijf is een payment service provider, de schakel tussen webwinkels en retailketens aan de ene kant en banken en creditcardmaatschappijen aan de andere kant. Het fungeert als tussenpersoon voor bedrijven die wereldwijd opereren en niet voor elk land een andere betaalmethode willen ontwikkelen. Dus gewoon één loket voor alle betalingen.
Het bedrijf heeft zo’n 4500 bedrijven als klant, met klinkende namen als Facebook, Uber, Apple, Spotify, KLM, Dropbox, Groupon, Booking.com, et cetera, et cetera. Van der Does zei in een interview met NRC: “Banken hebben lang verzuimd om te investeren in nieuwe technologie en werken nog altijd met mainframe computers.” Zelf werkte hij ook ooit een paar maanden bij een bank, ING. “Dat bleek toch niet echt iets voor mij.”